I vintras berättade vi om hur John Palmer köpt julklapp till sin fru från e-handelssajten KlearGear.com. Köpet skedde 2008 och bestod av en böjbar nyckelring och en evighetsmaskin, även kallat Newtons vagga.
Varorna som tillsammans kostade mindre än 20 dollar dök dock inte upp och efter 30 dagar annullerades köpet automatiskt av Paypal. Frun Jennifer Palmer försökte då kontakta Kleargear, både via mail och telefon för att få en förklaring, och först efter en lång tid fick hon tag i kundtjänst som berättade att varorna inte hade blivit betalda och att köpet annullerats.
Frustrerad gav hon sig ut på nätet och skrev en negativ recension på ripoffreport.com, men det tog inte slut där. 2012 fick John Palmer ett mail från e-handlaren där de krävde att recensionen skulle tas bort inom 72 timmar.
Om så inte skedde skulle de bötfällas med 3 500 dollar då de i sitt köpeavtal förbjuder kunder att skriva negativa recensioner och kränkande kommentarer. Paret vägrade och efter 30 dagar hamnade ärendet hos inkasso.
Dags för pengajakt
Något som påverkade John och Jennifers ekonomi och möjligheter till att ta lån. 2013 tröttnade paret på behandlingen och tog fallet till den federala domstolen i Utah, och i förra veckan kom domen.
Domstolen gav paret rätt och KlearGear döms nu till att betala 306 750 dollar i skadestånd plus advokatarvoden. Advokaten som företräder paret Palmers, Scott Michelman, tror dock att det kan bli svårt att få tag i pengarna.
– Nu ska vi räkna ut var KlearGears tillgångar finns och hur vi kan komma åt dem. Det franska företaget som nu verkar äga KlearGear har gjort en rad utspel i media där de attackerat rättegången och mig, men de har aldrig gjort någon form av uttalanden om fallet till domstolen, så det fanns inget för domstolen att ta ställning till i deras fördel, säger Scott Michelman.
Källa: ArsTechnica