Den norska nätbutiken Amok Equipment valde under 2020 att ta klivet in på den svenska marknaden. Företaget, som säljer exklusiva hängmattor, har sedan dess haft stora framgångar i pandemin. Under året som helhet ska Amok ha sålt för totalt 30 miljoner norska kronor, vilket är en fördubbling mot året innan. Det rapporterar den norska nyhetssajten E24.
LÄS ÄVEN: Hans e-handel har fått norrmännen att löpa amok - nu intar de Sverige
Men medaljen har haft en baksida. Sedan 2018 har Amok nämligen blivit utsatta för ett omfattande bedrägeri på Facebook och Instagram, rapporterar E24. I korthet går bedrägeriet ut på att andra företag lägger upp falska annonser där de utger sig för att sälja Amoks hängmattor.
Annonserna uppges vara kopior av den äkta varan, men när man klickar på någon av dem kommer man inte till Amoks sida utan till en sida där det ser ut som att samma hängmatta finns att köpa. Den som försöker klicka hem ett exemplar lär dock bli besviken eftersom det som skickas ut är en vanlig hängmatta som man hade kunnat komma över till ett lägre pris, eller - ännu värre - ingenting.
Hittills ska Amok ha upptäckt 190 butiker som utger sig för att sälja deras produkt.
Nu började det i fredags igen. Det kommer en våg på våren och sommaren. Vi rapporterar in detta till Facebook men det kan ta lång tid tills annonsen stängs och sen poppar det bara upp en ny annons kort därefter, säger Amoks medgrundare Steinar Bukve Witsø till tidningen.
Enligt Witsø är det ett problem att Facebook inte tar ner annonser om man inte kan bevisa att de publicerats utan lov, något bedragarna ofta kommer runt genom att till exempel ta bort Amoks logga från bilderna.
Han menar också att Facebook tjänar pengar på de falska annonserna, vilket kan påverka deras vilja att ta ner dem. Det sistnämnda tillbakavisas dock av Facebook, som tvärtom menar att den falska annonseringen kostar i både resurser och tillit. Enligt ett uttalande i E24 stoppas annonsörer som blivit påkomna med att fuska från att marknadsföra sig på plattformen i framtiden.