ANNONS

E-handlare chockade av nShifts nya priser: “Trodde det var en scam”

Lars Pedersen, vd

"Vi har harmoniserat vår prissättningsmodell".

ANNONS

Flera svenska e-handlare har de senaste dagarna tagit upp problem med TA-systemet nShifts nya prissättning och prenumerationsmodell. Det började i gruppen Svensk E-handel där en e-handlare inledde en diskussion kring de ändrade villkoren.

Det nya är att de verkar basera prenumerationen på hur många kollin man skickat de senaste 12 månaderna i genomsnitt och fakturerar 3 månader framgent - men kundtjänsten kan inte berätta var jag ser denna siffra och historiken i deras system går bara tillbaka till september år 2021, skriver en e-handlare som tillägger:

Vi skickar runt 9 000 kolli per år, enligt vårt system, men de verkar satt upp oss på en prenumerationsmodell på 20 000 kolli. Räknar jag från vårt initiala avtal ser det ut som prishöjningar med över 100 procent utan att detta har aviserats i någon större utsträckning, förutom någon luddig hänvisning till allmänna villkoren med fakturan jag fick.

Och han verkar inte vara ensam.

Ser ut att vara samma från oss, från att ha skickat runt 22 000 försändelser om året, räknar de nu på 120 000 försändelser, skriver en annan.

Vi fick också en betydligt dyrare faktura, trodde först det var en scam, fortsätter ytterligare en e-handlare.

Samtidigt rapporterar e-handlare om svårigheter med att nå kundtjänsten hos nShift. Det verkar inte heller vara alla som är drabbade av reaktionerna att döma. Men vissa e-handlare har uppenbarligen hamnat i kläm.

Vi vände oss till nShift, som tidigare hette Unifaun, och frågade vad som pågår egentligen. Vi ställde faktiskt frågan varför vissa e-handlare blivit chockade av den senaste fakturan från dem och något ironiskt så verkar avsikten med ändringarna vara det exakt motsatta.

Vi har harmoniserat vår prissättningsmodell för alla våra kunder för att undvika en faktura-chock. Vi gick från en modell som drevs av volymer till en som är mer eller mindre fixerad. Under Covid blev många av våra kunder överraskade av kostnadsökningar drivna av volymökningar då människor i allmänhet handlade mer online. Med den nya prismodellen har effekten av plötsliga höjningar till största delen försvunnit, säger deras vd Lars Pedersen i ett uttalande till Ehandel.

Detta har förstås lett till ökningar för vissa kunder, men nShift hävdar att det för många inte lett till ökade priser.

För några kunder har detta resulterat i en ökning medan det för andra inte har inneburit en förändring. Den genomsnittliga ökningen över hela kundbasen under två år är mindre än 10 procent, vilket är mindre än CPI-ökningar, säger Lars Pedersen.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap