En stor rad svenska e-handlare annonserar sina produkter på Google med fri frakt. Men stämmer verkligen det? I många fall är svaret nej.
När man klickar ned produkterna i varukorgen finns det nämligen inget alternativ för fri frakt. Däremot erbjuder bolagen fri upphämtning i butik, något som de alltså valt att annonsera som "fri frakt". Det kan låta som en liten detalj, men det ställer till det både för konsumenter och de konkurrenter som faktiskt har fri frakt.
I den här artikeln har vi kontaktat fyra av e-handlarna som annonserat "fri frakt", trots att det inte överensstämmer med verkligheten. Men de är alltså långtifrån ensamma, vi hittar en stor rad aktörer som gör just så här. Vi valde den här gången att fråga Cervera, Mio, Jula och Clas Ohlson varför de annonserar fri frakt, trots att alternativet saknas.
Först ut är jätten för köksutrustning och köksredskap, Cervera, som förklarar annonseringen på följande sätt.
Vi erbjuder alltid fri frakt till butik så det alternativet finns, men givetvis ska vi även visa den faktiska fraktkostnaden per produkt via andra fraktalternativ, säger Erika Dalle, COO på Cervera, till Ehandel.
"Kan bara lägga oss platt"
Hos möbelkedjan Mio menar man att det helt enkelt rör sig om ett missförstånd.
Vi har noterat det du uppmärksammar i ditt mejl och kan bara lägga oss platt och konstatera att det fel i vår koppling mot Google, vilket grundar sig i ett missförstånd och är djupt olyckligt, säger Joakim Holmstrand, kommersiell chef för Mio, och fortsätter:
Mio har en mängd olika servicetjänster och fraktalternativ som skall matcha vårt breda utbud av möbler och heminredning. Allt för att det ska passa kunden, oavsett om hen handlar i butik eller på mio.se. Om kunden vill undvika fraktkostnader så finns alltid alternativet att hämta beställd vara i valfri butik och i dessa fall finns också släp att låna utan tillkommande kostnader.
Jula i sin tur menar att det finns begränsningar i Googles annonseringsverktyg, som ställer till det. Något som i sin tur gör att det blir felaktigt.
Vi beklagar givetvis detta. Vi blev under förra veckan uppmärksammade på omfattningen av problematiken kring felaktiga fraktpriser i vår annonsering genom Google shopping, säger Magnus Ljung, kommunikationschef på Jula Holding och fortsätter:
Anledningen till att felaktiga fraktpriser visas är att vår ”fraktsnurra” inte kan matchas med det regelverk som Google ställt upp. Vi räknar ut frakt per unik order, medan Google vill ha frakt per produkt. Vi har försökt matcha vår snurra med Googles regelverk så gott det går, men uppenbarligen är det inte tillräckligt.
Uppstod problem
Han tillägger också att sökjättens ändringar har bidragit till problematiken.
För de nordiska länderna uppstod detta problem tidigt i somras, då Google ändrade sina regler till att fraktpriser måste anges i annonseringen. Tidigare kunde vi helt enkelt undvika problematiken genom att välja att inte visa priser för frakt.
Vi kontaktade även Clas Ohlson, men de har inte återkommit med svar på våra frågor.
För säkerhets skull har vi även tittat på Googles definition av fri frakt. De menar att det ska användas när en produkt fraktas till kund. Det kan förstås definieras som en tolkningsfråga, men det låter som om de då avser hemleverans eller frakt till ombud. Att frakta produkten till sig själv, alltså sin butik, för att sedan lämnas till kund bör således inte falla under Googles definition.
"Ett prioriterat ärende"
Samtliga tre, Cervera, Mio och Jula säger också att de kommer att korrigera sin annonsering, så att fraktpriset syns direkt i Google-annonsen hädanefter.
Vi på Jula arbetar tillsammans med våra rådgivare inom sökordsmarknadsföring med en lösning, med en ambition om att alltid återspegla korrekta uppgifter om fraktpris i våra annonser. Vi kan inte lämna en prognos för när detta kan vara löst, men det är ett prioriterat ärende för oss att lösa, säger Magnus Ljung på Jula.
Även på Mio jobbar man för fullt för att det nu ska bli rätt och riktigt.
Vi arbetar på att korrigera felet och få upp rätt information till Google så snart det är möjligt, säger Joakim Holmstrand.
"Ändrat hos oss"
Cervera är alltså inget undantag - de åtgärdade felet omedelbart.
Ja, vi jobbar på att justera våra feeder och hoppas att ha en lösning inom ett par dagar, säger Erika Dalle.
Vi frågade även om det inte var möjligt att annonsera just fri upphämtning i butik, men här verkar branschen gå bet.
Tyvärr är det begränsat vad man kan ha med i annonserna. Nu är det i alla fall ändrat hos oss så vi visar den faktiska frakten per produkt för andra fraktsätt än hämta i butik, säger Erika Dalle.
Även Mio berättar att funktionaliteten är begränsad.
Det stämmer att det inte finns möjlighet att berika annonserna med "fri upphämtning i butik". Vi försöker nu hitta lösningar på detta istället för att det inte finns någon information om leveransen som hjälper kunden, säger Joakim Holmstrand.