Modellen har utstickande revben och nyckelben och det upprätthåller osunda och skadliga ideal. Så skulle man kunna sammanfatta synpunkterna hos den privatperson som anmält Zalando för att ha använt en - i anmälarens tycke - för smal modell i sin bikinireklam på Zalandos svenska sida.
"Ansvarslöst", enligt anmälaren
Anmälaren har reagerat på totalt två webbsidor med olika bikinis, som dock visas upp av en och samma modell. Personen i fråga tyckte att annonsörens agerande var "ansvarslöst" och valde därför att anmäla det hela till Reklamombudsmannen, RO.
Zalando har å sin sida framfört att de ser mångfald och variation som väldigt viktiga aspekter i sin marknadsföring, och att de därför gärna vill visa upp exempelvis olika kroppstyper.
- Annonsören menar att de inte vill förmedla en specifik bild om vad skönhet är. Annonsören vill hellre presentera sina produkter genom olika egenskaper och detaljer, för att kunna hjälpa kunderna i deras köpbeslut. Bilderna i dessa fall fokuserar på produkterna, badkläderna, och att modellen och produkterna tillsammans visas i ett neutralt sammanhang, återger RO Zalandos ståndpunkt.
Smal men inte extremt smal
Reklamombudsmannens Opinionsnämnd, RON, väljer att gå på Zalandos linje.
- Opinionsnämnden konstaterar att frågan som ska prövas är om kvinnan i den anmälda reklamen kan uppfattas som extremt smal. Modellen som framställs i den anmälda reklamen är smal, men hon ger enligt nämnden inte intryck av att vara extremt smal på ett sätt som strider mot praxis, skriver nämnden i ett uttalande.