Spotin säljer en tjänst som gör det möjligt att e-handla genom att klicka direkt i webbbilder. Det rör sig oftast om annonser och/eller redaktionellt innehåll. Fenomenet kallas för "content commerce".
Genom att klicka på en bild poppar en ruta upp för köp upp. Det går även att göra exempelvis storleksval i rutan. Nu har Spotin landat nya samarbeten och den här gången rör det sig om magasinssajterna Sporthälsa och Vinsider, som är systersajt till förstnämnda. Det framgår av ett pressmeddelande.
Vi ser fram emot att kunna erbjuda våra läsare ett nytt sätt att få fördjupad information om produkter och möjlighet till e-handel, direkt på våra sajter. Tanken är att när våra besökare läser ett recept eller ett livsstilstips och blir inspirerade, enkelt ska kunna köpa boken det är hämtat ifrån. Vi ser massor av fördelar med det här och det ska bli spännande att knyta ihop inspiration med möjlighet till köp, kommenterar Oskar Lindholm, vd på Sporthälsa och Vinsider.
"Nya inkomstkällor"
Sporthälsa fokuserar på motion och hälsa, medan Vinsider guidar till bästa vinerna.
Det är kul att Sporthälsa och Vinsider har valt att använda Spotins content commerce-lösning för att erbjuda sina läsare friktionsfri shopping. Vi ser fram emot att föra ihop ännu två publicister med utvalda varumärken för att öppna upp nya inkomstkällor för alla parter, kommenterar Kristoffer Karlsson som är vd på Spotin.
LÄS ÄVEN: Nystartat magasin breddar sig – vässar tidningen med e-handel