E-handelspionjären Tesco omfamnar nu Internettjänsten IFTTT. Den populära tjänsten IFTTT, som står för "If This Then That", kopplar ihop olika tjänster på nätet. Populära saker att genomföra med IFTTT, också kallade recept, är att om du publicerar något på ett socialt nätverk så fixar IFTTT så att det också publiceras på andra platser du har valt.
IFTTT är dock mycket mer kraftfullt än så och du kan exempelvis styra ditt smarta hem via Philips Hue-lampor. Hundratals olika tjänster och fysiska produkter stödjer IFTTT.
Häromdagen meddelade den brittiska dagligvarujätten Tesco, som tidigt var med på e-handelståget, att man nu kopplar ihop sin nätmathandel med IFTTT.
Vad kan man då göra med IFTTT och Tescos mathandel? Populära så kallade recept på Tescos IFTTT-sida, som dock skapats av företaget själva, är att lägga till mjölk i varukorgen på torsdagar. Ett annat är om priset på en vara sjunker under en viss nivå så läggs den i varukorgen.
Användare skapar smartare recept
Sedan lanseringen häromdagen har riktiga användare av IFTTT dock lagt till egna recept. En person har gjort så att om hen smsar sig själv "Tesco Add Milk" så läggs mjölk till i varukorgen. Vilket förmodligen är smartare än att lägg till mjölk varje torsdag. En annan person har valt att använda sin smarta högtalare Amazon Alexa för att istället säga till den att köpa mjölk, vilket i sin tur gör att IFTTT lägger till mjölken i varukorgen.
Andra användare vill hellre köpa öl och har gjort så att man kan twittra efter en öl eller trycka på en knapp på nätet för att lägga till ett sexpack i sin varukorg.
Som ni märker är möjligheterna oändliga så länge det handlar om att lägga saker i ens varukorg via olika sociala medier eller "smarta" fysiska produkter. Ett mindre seriöst recept finner vi av P Wilkinson som programmerat IFTTT att göra detta åt honom:
"If I mention #party in a facebook status then put some Tequila in my basket"