Han kallar det ett “lärorikt skitår”. E-handelsprofilen Peter Modig, känd för att vara mycket transparent i både uppgång och fall, berättar nu om ett tufft 2022.
Efter fem års ständig tillväxt är det lätt att bli fartblind och glömma hur verkligheten fungerar. Plötsligt en dag så står man där med byxorna nere på väg att förlora allt. Det gör ont i kropp och själ men om man orkar stanna upp så kan man också lära sig och bli en bättre företagare och ledare, säger Peter Modig.
Budgeten för hans e-handel Evofilm låg på 15 miljoner för helåret 2022, men dit kommer man inte att nå. Och anledningen är omvärldssituationen som uppenbarligen slagit hårt mot företagets försäljning.
Konsumenterna har under året valt att prioritera sådant som man måste ha, och valt bort sådant som bara är kul att ha vilket har lett till katastrofala försäljningstapp inom vissa produktkategorier och vi tillhör en av dem som tappat brutalt mycket, säger Peter Modig.
"Värsta tänkbara scenario"
Solfilm till bilen, som Evofil jobbar med, är alltså inte helt oväntat ett område kunderna drar in på.
Vi kände tidigt på säsongen varthän det barkade och i stället för att vänta och se utgick vi från att värsta tänkbara scenario skulle kunna drabba oss.
Evofilm började snabbt att skära hårt i alla kostnader.
Under två månaders tid nagelfor vi varenda kostnad, varje avtal, alla arbetsprocesser, ja allt. Vi tittade verkligen på allt som påverkade vår ekonomi, och vart eftersom vi hittade en möjlig besparing eller en ändring av en process, som kunde ge en besparing, så genomförde vi den direkt, stort som litet.
Hoppas på positivt rörelseresultat
Resultatet? Peter Modig meddelar att årets försäljning lutar åt att stanna runt 9,5 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 12 miljoner förra året.
Arbetet har resulterat i att vi, trots att vi tappat 1/3 av våra budgeterade intäkter för år 2022, förhoppningsvis kommer att kunna landa på ett positivt EBIT. Om intäkterna faller måste kostnader bort. Det finns ingen annan väg, säger Peter Modig.
Och nu sägs 2023 se ljusare ut.
Trots mörkret år 2022 så ser år 2023 ser ljust ut. Vi står ekonomiskt väldigt starka. Visst kassan är liten men det är också vår kostnadskostym. Vi klarar ett skitår till om det krävs men framför allt är vi sjukt taggade på att börja växa igen. Målet för år 2025 på 20 miljoner kronor står kvar – tro inget annat! avslutar Peter Modig.