E-handelsverktyget Redeal som via kunders rekommendationer till vänner ska locka in fler potentiella kunder i butiken tar nu och fyller på kassan. Företaget meddelar nämligen att man genomfört en lyckad nyemission på 4 miljoner kronor. Främst ska det vara befintliga ägare som fortsatt stöttat e-handelstjänsten men tre nya sägs även ha tillkommit.
Under förra året fick Redeal e-handelsplattformen Viskan som kund och under året ska tjänsten varit aktiverad “i hundratalet webbutiker”, enligt företaget.
- Genomsnittligt utfall är att cirka 18 procent av kunderna i en webbutik är villiga att, efter genomfört köp, skicka en rekommendation med ett erbjudande till i snitt 1,4 vänner var. I vissa fall har vi varit uppe och nosat på hela 35 procent av e-handlarens aktiva kunder som genomför en personlig “referral” till sina vänner, säger Fredrik Svensson, produktansvarig på Redeal.
"Bygga muskler för framtiden"
Att företaget fyller på kassan med 4 miljoner kronor beror bland annat på att man under 2017 satsar på “kraftig tillväxt”. Vid årets slut hoppas Redeal att man har tusen e-handlare anslutna till tjänsten. Pengarna kommer att gå till marknadsåtgärder och för att bygga sälj- och supportorganisation.
- I och med den här emissionen har vi nu medel att accelerera och bygga muskler för framtiden. Hela vårt team, våra investerare samt en nytillsatt namnkunnig styrelse tillsammans med denna emission kommer på flera sätt kunna bidra till vår tillväxt, säger Jens Schill, VD på Redeal.
Företaget planerar även att under andra halvan av 2017 inleda en större investeringsrunda för att kunna bli världsledande inom referral-relaterade lösningar för e-handel.