ANNONS

E-handelstÄget lÀmnar nu stationen

E-handelstÄget lÀmnar nu stationen
ANNONS

Danmark, som leder EU de första sex mÄnaderna detta Är (EU Presidency), meddelade i fredags att de stÀller sig bakom planen att fördubbla e-handeln till 2015.

Det var under ett informellt möte gÀllande EU:s konkurrenskraftighet, med danske ministern för nÀringsliv och tillvÀxt och 35 europeiska ministrar, som frÄgan om e-handeln diskuterades. Den danske ministern, Ole Sohn, sade följande efter mötet:

"Vi har haft mycket givande diskussioner med vÀrdefull input ifrÄn olika innovativa europeiska företag. Vi har enats om att fördubbla online-försÀljningen fram till 2015 jÀmfört med idag. Vi enades ocksÄ om att skapa ett ramverk som möjliggör e-upphandling 2016 och ser till att majoriteten av fakturor kommer att skickas elektroniskt Är 2020."

De gÄr alltsÄ vidare med den plan som vi tidigare skrivit om gÀllande en fördubbling av e-handeln fram till 2015. Samtidigt vill de minska den administrativa bördan för företag och jobba för att mycket adminstrativt arbete sker digitalt istÀllet. Ole Sohn berÀttar för Reuters att det handlar om en enorm summa pengar som en enhetlig digital inre marknad kan bidra med.

"Det kommer att ge mer tillvÀxt inom EU och bÀttre konkurrenskraftighet", sÀger Sohn till Reuters. "I en tid av ekonomisk kris Àr det nödvÀndigt att fÄ tillvÀxten tillbaka pÄ rÀtt spÄr."

Samtidigt lÀser vi en intressant artikel hos The Economist som tar upp denna plan och hur nÀthandeln kommer att pÄverka de fysiska butiker som inte hoppar pÄ e-handelstÄget:

"E-handeln kommer att göra med butiker vad den gjorde med musik och media (minus piratkopieringen)." -kÀlla

De tar Àven upp Amazons senaste bokslut vilket inte uppnÄdde förvÀntade siffror men som istÀllet ska visa pÄ deras vilja att offra kortsiktiga vinster för tillvÀxt. I CDON Groups senaste bokslutskommuniké lÀser vi Àven hur de "investerat kraftigt i tillvÀxt".

E-handeln Àr alltsÄ pÄ stark frammarsch, bÄde gÀllande utbredning och tillvÀxt, och The Economist varnar för att vi snart kan stÄ inför samma friktion mellan butiker och e-handel som de sett i USA den senaste tiden. E-handelns fortsatta framfart skall dock vara det bÀsta för konsumenterna enligt EU.

 

KĂ€lla: reuters,
economist, eu2012

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se