ANNONS

E-handelssuccén backade med flera miljoner: "Lägre än förväntat"

Amelia Widell, grundare av Melimeli

Åkte på bakslag efter enorma tillväxtåret, men undvek röda siffror.

ANNONS

E-handlaren Melimeli utvecklar och säljer möbler och accessoarer och har vuxit rejält sedan starten 2015. Grundaren, chefsdesignern och vd:n Amelia Widell har rönt stora framgångar med sin skapelse och under 2021 mer än dubblades omsättningen från 19,8 till 40,3 miljoner kronor.

Samtidigt fick sig resultatet, efter finansiella poster, en ordentlig knuff uppåt från 441 000 till 7 miljoner kronor

Under 2022 blev det däremot andra tongångar. Försäljningen var visserligen uppe på betydligt högre nivåer än under 2020. Men jämfört med 2021 backade man och landade till slut på 35,9 miljoner.

Svagare konsumentmarknad ledde till att bolagets omsättningen blev lägre än förväntat. Bolaget har fortsatt sin långsiktiga satsning på produktutveckling och utökning av sortimentet med nya produktkategorier, skriver de i sin årsredovisning.

Även resultatutvecklingen följde samma riktning och föll från 7 till 1,3 miljoner kronor. Soliditeten stärktes dock från 43 till 49,4 procent.

Vid en närmare titt på siffrorna ser vi att det helt kan härledas till den överlag lägre försäljningen, då kostnadsökningarna från året innan endast varit runt 1,5 miljoner.

Utöver sin e-handel har bolaget även ett showroom i London och en butik i Stockholm.

Nils Lund
nils@ehandel.se