ANNONS

E-handelsrockstjärna tar plats i Klarnas styrelse

E-handelsrockstjärna tar plats i Klarnas styrelse

Financial Times berättade igår att en av hjärnorna bakom den brittiska nätbutiken Asos internationella expansion nu tagit plats i Klarnas styrelse. Jon Kamaluddin var tidigare chef för Asos internationella satsning. En satsning som skall ha varit mycket framgångsrik med majoriteten av försäljningen utanför hemmamarknaden.

ANNONS

Tidigare Asos-chefen Jon Kamaluddin tar nu plats i Klarnas styrelse och han skall hjälpa betalföretaget med deras internationella expansion. Klarna har redan bearbetat den tyska marknaden vilket ledde till att man köpte upp betalföretaget Sofort.

Nu satsar Klarna bland annat i Storbritannien där man nyligen öppnade ett kontor. De har även meddelat att man investerar 100 miljoner pund i landet. Även om Jon Kamaluddin jobbade internationellt för brittiska Asos så lär han förmodligen även kunna hjälpa till med en inhemsk satsning i landet.

Till Financial Times säger Klarnas VD, Sebastian Siemiatkowski, att man föredrar en veteran inom brittisk e-handel. Detta eftersom chefer ifrån USA ofta är blinda för de nyanser som finns på olika marknader.

– Att få in någon som kommer ifrån det Eurpeiska perspektivet är mycket viktigt för att växa ett företag globalt, eftersom de har en tendens att se olikheterna mellan länder, säger Sebastian Siemiatkowski.

KCO intar Storbritannien

Jon Kamaluddin är glad att få ta en stol i Klarnas styrelse och även om Asos internationella expansion gått mycket bra så önskar han att de haft bättre betallösningar. Just kassan sägs vara en viktigt punkt när man skall ta sig in i andra länder.

– Klarna arbetar redan med många av de största återförsäljarna i Europa. Jag är glad över att vara en del av deras plan att införa en högre nivå av finess till Storbritanniens e-handelsmarknad och förbättra våra nuvarande brutna mobila betalsystem. Klarna är den lösning jag önskar att jag hade haft när jag var på Asos, säger Jon Kamaluddin.

Klarna skall idag vara aktiva i 15 europeiska länder och sägs ha 10 procent av e-handelsmarknaden i unionen. En andel som de nu skall öka med hjälp av Kamaluddin.

– Asos har gjort för e-handeln vad Beatles gjorde för pop och Jon är en rockstjärna. Jon tar med sig stor kunskap om kunderna tillsammans med en dokumenterad erfarenhet av framgångsrik geografisk expansion. Han är den perfekta kandidaten för våra framtida planer och vi kunde inte vara gladare, säger Sebastian Siemiatkowski.

Betalföretaget lanserade nyligen sin kassa Klarna Checkout (KCO) i Storbritannien. Efter ett pilottest med butiken Fitnessguru skall KCO nu finnas tillgänglig för alla e-handlare i landet.

 

Källa: Press, FT

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se