ANNONS

E-handelsreturerna minskar tvÄsiffrigt: "Mer medvetna"

"Prioriterar hÄrdare och Àr mindre impulsiva".

ANNONS

Tuffa ekonomiska tider har lett till mer hĂ„llbara köpbeteenden. Åtminstone om man ska tro SaaS-bolaget Voyados senaste rapport Retail Radar.

I rapporten har man analyserat drygt 132 miljoner köp, mellan oktober 2022 och september 2023, och under det senaste Äret ska det ha skett ett tydligt trendskifte.

Antalet onlinereturer har nÀmligen minskat med 22 procent under de senaste tolv mÄnaderna. Det trots att svenskarna shoppar lika ofta, och för ungefÀr samma summor jÀmfört med föregÄende Är, enligt Voyado.

Trenden Àr tydlig och speglar att konsumenter blivit mer medvetna om sitt köpbeteende jÀmfört med tidigare. Det ekonomiska lÀget har lett till att fler noggrant övervÀger sina inköp, prioriterar hÄrdare och Àr mindre impulsiva nÀr det gÀller att spendera pengar, sÀger Felix Kruth, produktchef pÄ Voyado.

Returavgifter spelar in

Rapporten visar Àven att svenskarna returnerar en mindre andel av ett kvittos totalsumma. JÀmfört med samma period föregÄende Är ser man en minskning pÄ totalt 14 procent.

NÄgot som enligt Voyado innebÀr att det Àr billigare varor som returneras, vilket i sin tur tyder pÄ att svenskarna tar mer genomtÀnkta beslut nÀr de köper dyrare produkter.

Minskade e-handelsreturer kan ocksÄ kopplas till ÄtgÀrder som handlare har vidtagit, som returavgifter och ett ökat fokus pÄ att styra om returer till fysiska butiker. Det blir intressant att se om trenden hÄller i sig för Black Friday och julhandelssÀsongen, sÀger Felix Kruth.

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se