I oktober så listade vi årets e-handelsraketer där vi kunde hitta e-handlaren Hundlands på plats 70, efter en försäljningsökning med 94 procent. Detta var dock baserat på fjolårets siffror och nu har ett alldeles färskt bokslut trillat in för e-handlaren, som säljer tillbehör och träningsutrustning för hundar och hundägare.
Även om ökningen är lägre än året innan så går Hundlands också från en liten förlust till en vinst på över en halv miljon. Omsättningen, för räkenskapsåret som slutade den sista juni i år, landar på totalt 4,6 miljoner kronor.
Under bokslutsåret 2022/2023 har Hundlands befäst sin attraktionskraft på marknaden. Bolaget visar trots en utmanande konjunktur en försäljningstillväxt på dryga 22 procent med en nätt vinst på sista raden. I december omsatte vi för första gången 1 miljon kronor på en månad med fokus på kläder till hund och hundägare, skriver man i årsredovisningen.
“Sparsam marknadsföring”
Företaget ska inte heller lägga speciellt stora pengar på marknadsföring utan det sägs vara word of mouth som driver försäljning.
Den betalda marknadsföringen har fortsatt varit sparsam. Hundlands har helt fantastiska kunder som delar innehåll och ger varma rekommendationer till sina hund- och träningskompisar, något vi värdesätter och vet är oerhört betydelsefullt. Själva har vi främst jobbat med de egna kanalerna, som samtliga visar på en positiv trend, närvarat på mässor och tävlingar samt fortsatt utveckla Team Hundlands.
Nu blickar det svenska bolaget mot den tyska marknaden.
I vår ambition att internationalisera Hundlands har vi börjat rikta oss utanför Norden och aktivera den tyska marknaden. Tyskland har stor potential och vår strategi för att etablera Hundlands har inneburit utvalda samarbeten med världsledande tävlingsekipage samt att vi varit på plats under större tävlingsarrangemang.
Hundlands startades av Anna-Karin Trydegård i början av 2018 och detta är bolagets femte räkenskapsår.