ANNONS

E-handelsraketen superladdar resultatet - "mycket stark och över förväntan"

E-handlarens första fysiska butik (Foto: Nordic Knots)
Växer i USA och Storbritannien.

I slutet av förra året så fick vi se e-handlaren Nordic Knots kliva in på plats 28 bland Årets e-handelsraketer 2023. Detta efter att ha växt omsättningen från 28 till 74 miljoner, mellan 2021 och 2022. Något man lyckades med samtidigt som man levererade ett rörelseresultat på nära 19 miljoner kronor.

Imponerande resultat

Nordic Knots säljer mattor, och gardiner sedan i oktober förra året, och har som sagt levererat fin tillväxt de senaste åren. Nu har siffrorna trillat in för 2023 och det är tyvärr inte någon 160-procentig tillväxt denna gång, utan “bara” 80 procent. Omsättningen stiger nämligen till 136 miljoner kronor för fjolåret.

ANNONS

Rörelseresultatet ökar dock med hela 135 procent och landar på 43,9 miljoner kronor. På sista raden har man kvar 34,8 miljoner kronor.

Försäljningstillväxten har trots utmanande marknadsförutsättningar varit mycket stark och över förväntan, skriver man i en kommentar till årsredovisningen.

B2B ökar starkt

Den främsta kanalen ska fortsatt vara direkt till konsument men man noterar också att B2B-försäljningen ökar starkt.

USA och Storbritannien fortsätter att utgöra en betydande del av omsättningen och tillväxten. Även övriga Europa har uppvisat mycket god tillväxt.

Under förra året så öppnade Nordic Knots även sin första fysiska butik på Birger Jarlsgatan i Stockholm.

I september genomfördes ett byte av bolagets e-handelsplattform och i anslutning till detta lanserades en ny hemsida.

Nordic Knots meddelar även att man under året gjort flera rekryteringar för att stärka organisationen och möjliggöra “fortsatt hög expansionstakt".

E-handelsföretaget grundades 2016 av Liza Laserow Berglund, Fabian Berglund och Felix Berglund.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se