I början av pandemin såg det minst sagt mörkt ut för John Henric. Ungefär ett och ett halvt år senare är läget helt annorlunda. När kunderna inte vågade eller kunde besöka butikerna i samma utsträckning så hittade de istället till e-handeln.
Så när bolaget nu summerar det senaste verksamhetsåret, som avslutades sista april, kunde man glatt konstatera att omsättningen i e-handeln vuxit från 25 till 52 miljoner kronor.
Sedan har vi som mål att sälja för över 100 miljoner i e-handeln under det här året och mellan maj och augusti så ligger vi hittils 12 procent över budget månadsvis. Och då har vi inte ens börjat med Zalando, där vi ska lansera snart, berättar John Ekström, vd och medgrundare på John Henric, för Ehandel.
Och med den drömstarten ser det minst sagt lovande ut för herrmodekedjan, som även har 13 fysiska butiker i landet.
Vi kommer med stor sannolikhet att nå det målet, eller åtminstone nästan i ett "worst case scenario". Det ser jättebra ut så här långt. Dessutom breddar vi nu kollektionerna och lanserar outerwear och jeans, bland annat. Vi har testat med linnebyxor och chinos och har haft en väldigt god genomsäljning. Så nu lanserar vi även andra uddabyxor, som flanellbyxor, manchesterbyxor och kostymbyxor.
"Hade ett jättesug"
John Henric har i dag mellan 22 och 30 procent återkommande kunder. Samtidigt välkomnar man dagligen nya konsumenter.
Vi har 75 procent nya kunder varje dag och det slutar inte heller. Varje dag är det samma mängd nya kunder, så vi både växer och de kommer tillbaka. När vi lägger till nya produkter som stickade kavajer och byxor utan någon egentlig marknadsföring så säljer de väldigt bra. Vi har premiumprodukter till ett intressant pris och en prisbelönt kundservice och det uppskattas, säger John Ekström.
Samtidigt som man växer så gör man det också lönsamt. Inte ens pandemin kunde vända den trenden. Under det senaste verksamhetsåret gick man 1,2 miljoner plus efter att ha lyckats genomföra besparingar på runt 20 miljoner i form av permitteringar, bättre hyresavtal och framför allt minskade fasta kostnader på kontoret.
Vi kommer att komma ut ur det här extremt starka. Kunderna hade ett jättesug efter John Henric innan pandemin och när de inte kunde komma till butik, så lyckades vi konvertera dem online istället. Vi växer också väldigt fort just i framför allt England, Danmark, Norge och USA.
Men kommer det inte att kosta nu att ta sig över den där 100-miljonersknölen?
Jag skulle säga tvärtom. Även om vi har investerat mycket så är vi stolta över att vi aldrig har gått minus, men också lite besvikna över att vi inte haft en högre lönsamhet. När omsättningen ökar får vi också stordriftsfördelar och synergier. Vi skulle till exempel kunna packa dubbelt så mycket, eftersom det går fort, och de enda kostnaderna skulle vara några timmar mer i lön och lite mer emballage. Men emballaget kan man då också få bättre pris på. Vi siktar på en lönsamhet på mellan 8 och 15 procent i år.
Skulle man lyckas med målsättningen i år kommer den totala omsättningen, med de fysiska butikerna inräknat, att öka från årets 82 till 140 miljoner kronor. John Henric växer med andra ord i en rasande takt och verkar ha prickat helt rätt i herrmodebranschen.
Jag tror inte att det är många som kan jämföra sig med oss inom herrmode vad gäller tillväxt procentuellt. Vi går ändå från noll till 100 miljoner på fem år organiskt och har dessutom haft lönsam tillväxt varje år, säger John Ekström.
SEO bakom succén
Han berättar också att man årligen lägger runt 20 procent av den totala omsättningen på marknadsföring. Man använder sig av sociala medier, Google shopping, DPA-annonser och har även lyckats bra inom SEO.
Mycket av värdet i John Henric finns i sökmotoroptimeringen. Efter ett gediget arbete för några år sedan får vi mycket "gratisköp" i dag och runt 20 procent är organisk försäljning. Sen är ytterligare 20-25 procent sådant som konverterar från sociala medier och nyhetsbrev.
Så den där tunga tiden i början av pandemin ser ut att vara som bortblåst i dag. Och med en stark mix av nya och återkommande kunder går man en spännande framtid till mötes. Inte minst när butikerna nu kan börja återhämta sig också igen.
Vi märker att kunderna gillar att vi är två grabbar som har startat och driver det här. Allt är inte så arrangerat hela tiden och det kan vara lite stavfel här och där om vi gör något inlägg i sociala medier. Men kunderna gillar det vi gör och nu har vi dessutom blivit ett "lifestyle brand", säger John Ekström och avslutar:
Innan pandemin slog till så stod accessoarer för 50 procent av försäljningen. Men där tappade vi 90 procent i omsättning när ingen kunde gifta sig, gå på bal eller temafester. Men i sommar har den börjat explodera igen i de länder där samhället öppnats upp. Så vi har en uppsida där som skulle kunna vara helt enorm framåt hösten.