I augusti förra året så berättade vi om e-handeln Drakfrukt som sålde asiatisk mat på nätet. E-handlaren hade en stark tillväxt och någon månad senare så hamnade de även i listan över årets e-handelsraketer.
LÄS ÄVEN: Från 0 till 24 miljoner: “Snabbare än jag någonsin kunnat drömma om”
Detta var dock baserat på siffrorna för 2022 och nu har alldeles färska siffror för 2023 nått bolagsverket. Så hur har det gått? Tillväxten ligger inte på 74 procent som året innan men det går fortsatt mycket bra för e-handlaren, trots det ekonomiska läget i världen.
"Ökad efterfrågan"
Drakfrukt ökar nämligen försäljningen till över 33 miljoner kronor under fjolåret, upp från 24 miljoner året innan. En ökning med nära 37 procent.
Tillväxten har ökat enligt plan och i linje med den ökade efterfrågan på asiatiska livsmedel, skriver företaget i sin årsredovisning.
Och trots sämre förutsättningar så ökar man även resultatet. Rörelseresultatet gick nämligen från 780 00 kronor, under tidigare rekordåret, till närmare 1,8 miljoner i fjol. Anledningen stavas effektiviseringar.
Den svagare kronan ledde till en total översyn av verksamheten och införandet av nya effektiviseringsåtgärder och inköpsrutiner. Detta bidrog signifikant till det ökade resultatet, meddelar företaget.