Att Hemtex har utmärkt sig som en av pionjärerna när det kommer till att ha en butik direkt på Instagram, vet vi sedan tidigare. Men inredningsbutikens e-handelsambitioner sträcker sig längre än så. i dag meddelar företaget att Hemtex har fått en splitter ny e-handel. Målet med den ska enligt ett pressmeddelande vara att göra Hemtex till “heminredningsbranschens ledande online-aktör”.
– Vi har tagit hjälp av några av branschens främsta experter i vår ambition att sudda ut gränsen mellan butikerna och e-handeln. Den nya webbplatsen blir snabbare, enklare och bättre, säger Martin Richardsson, e-handelschef på Hemtex, i pressmeddelandet.
Tillsatte särskild advisory board
Utöver att allt fler väljer att handla Hemtex produkter på nätet är det enligt företaget många som gör research på webben innan de besöker någon av Hemtex fysiska butiker.
- Vår långsiktiga strävan är att successivt sudda ut gränserna mellan online och de fysiska butikerna. Det ska vara enkelt och roligt att shoppa på Hemtex, och då måste vi sänka varje teknisk tröskel så att kunderna kan fokusera på inspiration och kvalificerad produktinformation, säger Martin Richardsson.
Av allt att döma ville inte Hemtex göra något halvdant jobb med sin nya e-handelsplattform. Istället för att bygga på egen hand valde nämligen Hemtex att ta in experthjälp av bland andra e-handelsprofilerna Sara Wimmercranz och Sïmon Saneback, som fick ta plats i en särskilt tillsatt advisory board.
Responsivt och korta laddningstider
Och nu har Hemtex alltså flera nyheter att visa upp. Nya hemtex.se är responsiv och framtagen med särskilt fokus på att allt fler besöker sajten via sin mobiltelefon. Mer än hälften av trafiken till Hemtex, och nära hälften av företagets e-handel, sker i dag via mobilen. Sajten ska dessutom nu ha fått fler bilder och en bättre sökfunktion, samt enligt egen utsago en av branschens kortaste laddningstider.
– Som kund ska man inte alls behöva tänka på tekniken, det ska bara vara lätt och bli rätt, avslutar Martin Richardsson.