Koncernen Open Air Group, med fokus på jakt, kommer i år att omsätta runt 700 miljoner kronor. Det firar man med ett förvärv av det norska outdoorvarumärket Aclima. Bolagets totalt tredje varumärke i portföljen, tillsammans med Chevalier och Alaska Brands.
Det är en större marknad än jakt och inom vår återförsäljningsdel kommer i dag lika stora delar från jakt som från friluftsliv. Vi vill växa och hitta fler fina bolag att lägga till i gruppen, säger Camilo Sjödin, vd på Open Air Group, till Di Digital.
Aclima är ingen ny bekantskap för Open Air Group, som bland annat har e-handelsprofilen Pär Svärdson som storägare. Det säljs nämligen i den egna e-handeln Widforss, som finns i såväl Norge som Sverige. Det är också koncernens första förvärv i grannlandet. Ett förvärv som innebär att man närmar sig miljarden, då Aclima förväntas slå 200 miljoner kronor i år.
Tillsammans med Aclima närmar vi oss en miljard i omsättning i år och nästa år kommer vi ta miljardvallen, säger Camilo Sjödin.
I dag kommer runt 73 procent av Open Air Groups försäljning från e-handeln, både via externa återförsäljare och de egna webbutikerna. Och tanken är att röra sig än mer mot försäljning direkt till konsument.