Peter Modig (tidigare Höjman) berättade förra året hur coronapandemin slagit mot hans bolag Evofilm, som säljer solfilm till bilar. Det var en del tumult som hos många andra under pandemin men i slutändan så bestämde sig Peter för att satsa sig igenom krisen.
Sommaren 2020 när krisen slog till sjösatte vi en plan för tillväxt och expansion. Man måste våga gasa i en uppförsbacke. Vi skapade landningssidor på olika lokala språk och testade oss fram var i Europa det fanns intresse för våra produkter, vilket ledde till att vi framgångsrikt lanserade i Holland hösten 2020, säger Peter Modig till Ehandel.
2020 blev ett ok år. 10,2 miljoner kronor i omsättning men med svag lönsamhet.
Tre nya marknader i år
Förra året har man dock förstås lämnat bakom sig vid det här laget och 2021 har varit mer lovande.
Under 2021 har vi lanserat oss på inte mindre än tre nya marknader. Belgien, Storbritannien och Frankrike. Det har varit väldigt mycket arbete, mer än man tror, men utan det hade vi nog stått still jämfört med 2020, berättar Peter Modig.
Problemet i år har inte oväntat varit det som kommit att kallas fraktkaoset. Något som förstås även slagit mot Evofilm och deras verksamhet.
År 2020 betalade vi cirka 35 000 kronor per container från Asien till Sverige. Nu ligger priset på cirka 135 000 kronor per container. Det vill säga 100 000 marginalkronor i tapp per container i år, jämfört med förra året.
"Vågar man höja sin priser?"
Enligt Peter Modig så kommer marginalerna förmodligen att fortsätta att pressas av frakten även under 2022.
Frågan som många e-handlare ställer sig nu är om man vågar höja sina priser nästa år eller om man ska bida sin tid, ta smällen själv och hoppas på normaliserade priser 2023? Vi gör istället som vi brukar och satsar på att öka försäljningen.
Evofilm finns nu på åtta olika marknader i Europa och planen är att fortsätta expandera under 2022.
År 2022 ska det bli minst två till, förhoppningsvis Italien och Polen och kanske något land till. Tyskland är givetvis drömmen för oss som säljer bilprodukter, men där finns det en del byråkratiska hinder att ta sig över först. Sen är det dags att börja lyfta blicken utanför de traditionella Europeiska marknaderna. Under 2021 har vi fått beställningar från så vitt skilda delar av världen som Zambia, Israel, Saudiarabien, Island, Serbien, Lettland och givetvis även från USA, berättar Peter Modig.
"Världen ligger för våra fötter"
Peter Modig sade vid uppstarten av bolaget att han inte hade några storslagna planer. Något som uppenbarligen ändrats, vilket han förklarar med:
Trots min ambition från början att hålla företaget litet så kan jag inte förneka att det finns ett stort intresse för våra produkter världen över. Det för att vi erbjuder en prismässigt konkurrenskraftig lösning jämfört med den traditionella handeln med solfilm, och dels för att medvetenheten om vikten av att skydda sig mot solstrålning ständigt ökar. Världen ligger för våra fötter, det kan jag inte förneka, och då är det svårt att hålla tillbaka en internationell expansion, förklarar Peter Modig.
Och vad blir slutresultatet för 2021? Enligt Peter blir det inget jättekliv i omsättningen, men resultatet sägs öka jämfört med i fjol.
2021 ser ut att landa på 12 miljoner kronor med god lönsamhet. Hårt arbete lönar sig och man har aldrig råd att stå still som företagare.