"Ett hållbart varumärke som ska inspirera kvinnor att tro på sig själva, följa sina drömmar och leva ett liv som får dom att må bra, på riktigt" - det är ledorden för det nya svenska träningsvarumärket Sisterly Tribe. Mer exakt är det ett yogavarumärke som precis har lanserats, och bakom företaget står e-handelsprofilen Kristin Hars, CCO på Bubbleroom.
Ja, jag har startat varumärket själv och det har såklart varit läskigt men samtidigt väldigt lärorikt och roligt. Det har länge varit en dröm, säger hon till Ehandel.
Hur kommer det sig att du startade eget?
Jag har alltid haft ett stort intresse för modeindustrin och har arbetat i branschen i snart 20 år. Innan jag flyttade hem till Sverige, för några år sedan, jobbade jag på stora klädföretag i London. Bland annat på All Saints och River Island. Att starta ett företag från grunden, i linje med mina värderingar, har varit en dröm och jag har flera entreprenörer i min familj och närhet som jag inspireras av, säger Kristin och fortsätter:
När coronaviruspandemin kom och vände upp och ner på världen så började jag, liksom många andra, att stanna upp och reflektera över livet. Vad är viktigt, vad får mig att må bra och vad ger mig energi? Jag ställde mig frågan: Kommer jag, när jag ser tillbaka på mitt liv, kunna säga att jag har levt ett liv i linje med mina värderingar och vågade jag följa mina drömmar? Corona blev en påminnelse om att livet är kort, så jag bestämde mig för att följa min dröm och göra den till verklighet.
Och snabbt gick det. Hon började med att ta fram en affärsplan och jobba på produktutvecklingen under våren och sommaren. När hösten kom bestämde hon sig för att göra planerna till verklighet och i januari 2021 lanserades varumärket och e-handelssajten.
Så från att jag bestämde mig för att ta klivet och satsa till att vi lanserade, har det gått relativt snabbt.
Varför är varumärket kopplat till yoga?
Yoga har varit mer eller mindre närvarande i mitt liv under de senaste 15 åren. Jag upptäckte yoga när jag arbetade i London och det hjälpte mig att hantera de krav och den stress som kom med det höga arbetstempot där, säger Kristin och tillägger:
I samband med Sisterly Tribes lansering har jag även börjat en yogalärarutbildning då det också är något jag drömt om under en längre period. Så för mig var det naturligt att mitt företag skulle kopplas ihop med just det.
Vad symboliserar namnet Sisterly Tribe?
Namnet Sisterly är inspirerat ifrån ordet syster, och systerskap är ett av våra kärnvärden. Jag tror mycket på det systerskapet som finns mellan kvinnor och det har alltid varit viktigt för mig att uppmuntra, inspirera och lyfta andra kvinnor både privat och inom näringslivet.
Det är också viktigt för mig att vi arbetar på ett så hållbart och ansvarsfullt sätt som möjligt, då mode- och klädindustrin brottas med många problem inom både hållbarhet och etiskt ansvarstagande - där vill jag vara med och påverka industrin i en positiv riktning. Jag vill vara en del av lösningen, istället för en del av problemet.
Sisterly Tribes lansering gick bra, toppen om Kristin får säga det själv, och responsen som hon har fått har inte varit något annat än positiv.
Lanseringen har gått över förväntan! Vi har redan fått in en hel del beställningar, även utanför Sverige. Responsen ifrån alla som har provat våra yogakläder har varit fantastisk, och alla heja-rop gällande varumärket ger mig så mycket inspiration och glädje att fortsätta det hårda arbetet som ligger bakom.
Yogakläder, snygga tights och träningsset är inne just nu, därför finns det en hel del konkurrenter. Hur ska Sisterly Tribe sticka ut?
Det finns ett stort utbud av träningskläder på marknaden idag, men jag saknade ett nischat svenskt yogavarumärke som både fokuserade på hållbarhet, ansvarsfull produktion och på att inspirera kvinnor att tro på sig själva. Ett varumärke som känns bra både för kropp och själ.
Jag saknade även produkter med en tidlös och minimalistisk design, i en feminin färgskala som är framtagna för att hålla länge. Sisterly Tribe arbetar inte med säsongskollektioner utan varje plagg är designat för att hålla över tid och vi producerar små volymer åt gången, vilket vi hoppas ska bidra till en mer hållbar konsumtion och produktion. Vi använder oss av ett högteknologiskt tyg, tillverkat av återvunna plastflaskor som är väldigt mjukt och har en fantastisk passform.
Sisterly Tribe är Kristins sidoprojekt då hon är kvar i sin roll som marknadschef på Bubbleroom. Men det hindrar inte det nya bolaget från att sikta högt.
Fokus i år är att lansera varumärket, bygga relationer med våra ambassadörer och kunder samt att inspirera andra kvinnor till att tro på sig själva, avslutar Kristin Hars.