Man är väl inte bättre än att man kan ändra sig heter det, och Mats verkar helt enkelt ha ändrat sig. Efter att ha pekat ut fri frakt som ett lockbete för snåla kunder omfamnar han nu den fria frakten i sin strump- och underklädesbutik Calzessa.com.
Ett avgörande ögonblick ska ha varit när han läste om Miintos slopande av fraktavgiften. Mats har tydligen även själv märkt av den psykologiska effekten av fri frakt. Nu bakar de på Calzessa istället in fraktpriset i varje produkt, något som ska göra att varje enskild produkt bär sin egen frakt.
Fyndjägarna håller sig borta
Ändringen genomfördes redan i början av december och sedan dess kan Mats dra två slutsatser. Den första är att fler beställningar läggs av samma kund, när fraktavgiften inte längre är ett hinder. De hemska fyndjägarna som Mats tidigare varit rädd för verkar också rensas bort av de högre priserna på produkterna. Någon stor ökning av små beställningar har inte heller noterats.
Mats kommer nu förmodligen fortsätta med fri frakt under resten av året och meddelar att hans syn på den fria frakten har ändrats. Mer om detta finner ni på Mats blogg, som var en del av hans bok.