Från Qliro Group till Motormännen, från Motormännen till Droshi och nu från Droshi till Snusbolaget. Det har varit ett par hektiska år för e-handelsprofilen Stefan Bensmo som precis har tillträtt som Snusbolagets nya kategorichef. Som vi på Ehandel tidigare har berättat, har Snusbolaget passerat en halv miljard i omsättning, och företaget är för närvarande fullt fokuserat på en expansion till nya marknader, där företaget går under namnet Haypp.
LÄS ÄVEN: Snusbolaget slår 500 miljoner - tar nu klivet ut i Europa
Som kategorichef kommer Stefan Bensmo, som han själv uttrycker det, att ha hand om allt från ax till limpa med avtal, inköp, marknad och sortiment.
Det stora jobbet kommer att innebära mycket förhandlingsarbete och relationsbyggande med våra leverantörer. Haypp säljer nikotinportioner eller ”All White” som är en tobaksfri produkt men innehåller nikotin, säger han.
Vad ser du mest fram emot med ditt nya jobb?
Att få vara med i början av någonting som kan få hela Europa att välja ett mer hälsosamt alternativ till cigaretter. Det ska bli otroligt spännande att se hur marknaden och Europa reagerar på en helt ny typ av produkt. I och med att snus inte säljs inom EU kommer det att bli en introduktion av ett helt nytt sätt att konsumera nikotin. Nikotinpåsarna innehåller varken tjära eller andra ämnen som man bör undvika.
Enligt den nya kategorichefen växer Snusbolaget för närvarande med över 50 procent per år.
Det är självklart kul att vara med på tåget mot nya höjder, omsättningsrekord och att allmänt få vara en del av enligt mig både ett av Sveriges mest spännande bolag och ett av Sveriges starkaste team. Jag har själv varit kund hos Snusbolaget.se sedan urminnes tider och har följt deras resa från en startup till en mångmiljonbusiness som bara pekar uppåt. Det är klart kul att få bidra i ett bolag som jag alltid haft som en form av förebild inom företagande.
För Stefan Bensmo blir skiftet till Snusbolaget inte bara starten på ett nytt jobb, utan också ett intåg i en för honom ny bransch.
Vad ser du för fördelar respektive nackdelar med att vara ny inom ett segment?
Jag brukar säga att själva inköpsprocessen och förhandlingsbitarna ser likadana ut för vilken produktkategori som helst. Med specifikt tobak är det dock en del lagar och regler att ta hänsyn till. När det kommer till nikotinportioner eller ”All White” så finns det en internationell marknadsstandard som Snusbolaget drivit fram och utvecklat och därför blir det ett otroligt kul arbete att etablera den på nya marknader, säger Stefan Bensmo och fortsätter:
Som marknadsledare måste du alltid agera i samklang med samhällets förväntningar på dig. Så jag ser inga större nackdelar med att börja med ett nytt segment, det är en ny erfarenhet och det är alltid kul att lära sig mer. Det kommer att bli en inkörningsperiod nu där jag skall träffa alla leverantörer och skapa ett samarbete med dem, men alla bolag drivs av försäljning, omsättning och vinst och vi kommer att bidra till att uppfylla samtliga punkter för alla inblandade parter.
Stefan Bensmo tillträdde sin nya roll hos Snusbolaget nu i måndags.