EnligtÂ Ă¥rets globala betalningstrends-rapport frĂ¥n J.P. Morgan fortsätter e-handeln att växa i Europa, men tillväxten saktar in pĂ¥ de mer mogna e-handelsmarknaderna som Storbritannien, Frankrike och Tyskland. Samtidigt har andra länder börjat att öka farten.
Den svenska e-handelsmarknaden värderas till 12 miljarder euro, och fram till 2021 ska marknaden växa med 9 procent Ă¥rligen enligt rapporten.Â
Tjeckien är dock det land som anges växa snabbast i Europa. E-handelsmarknaden är värd 4,4 miljarder euro och spĂ¥s, enligt rapporten, att växa 16 procent Ă¥rligen fram till 2021.
Över 40 000 nätbutiker
Landet har flest antal onlinebutiker per person i Europa. Under 2017 ökade antalet nätbutiker med 3 900 och summerades till 40 100. 54 procent av alla e-handelstransaktioner, som motsvarar 2,4 miljarder euro i försäljning, görs via mobilen i Tjeckien.Â
Det är de inhemska sajterna som är de mest populära hos de tjeckiska online-shopparna, endast 15 procent har köpt en vara frĂ¥n en utländsk sajt. Men det kan ha en förklaring eftersom nätkunderna i landet är krävande när det kommer till leveranser. Tre av frya tjeckier förväntar sig leverans pĂ¥ samma dag när de handlar online.
Samtidigt befinner sig landet i en uppförsbacke. Den tjeckiska marknaden stĂ¥r för höga nivĂ¥er av kontantanvändning, vilket försvĂ¥rar moderniseringen av betalningslösningarna. Vid leveranser är det exempelvis mest vanligt att kunder betalar för sitt paket med kontanter, hela 45 procent av alla e-handelstransaktioner använder detta betalsätt.Â
Italien och SpanienÂ
Strax efter Tjeckien tar den italienska e-handelsmarknaden plats och värderas till 21,2 miljarder euro. Fram till 2021 förväntas landet växa med 14 procent varje Ă¥r.Â
Tredje plats, med en halv procent skillnad frĂ¥n Italien, tar den spanska e-handelsmarknaden. Spanien ska växa med 13,5 procent Ă¥rligen fram till 2021, och idag är e-handelsmarknaden värd 30,4 miljarder euro.Â