Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

E-handelsleverantörerna går ihop: “Tillsammans till nya höjder”

IMI:s vd Niklas Rönnbäck med kollegor
Softlogs har förvärvats.
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Dela artikeln:

Logistikaktören Softlogs, som används av e-handlare som Ellos, Bagaren och Kocken och Didrikssons, har nu blivit uppköpta. Det är den större konkurrenten IMI som lägger vantarna på bolaget. IMI har själv tunga e-handelsnamn som kunder i Ahlsell, Apotek Hjärtat, Aim’n och Twistshake.

Softlogs omsätter cirka 25 miljoner kronor medan IMI omsätter runt 250 miljoner, enligt uppgifter från företaget. Förvärvet beskrivs som en sammanslagning och tydligen överlappar redan vissa kunder.

ANNONS

Vi har redan ett flertal gemensamma kunder med Softlogs. Förvärvet kommer förenkla användandet av våra lösningar samt ge ett bredare produkterbjudande inom lager och logistik, berättar marknadschefen Karin Hoflund för Ehandel.

Hur kommer detta påverka Softlogs e-handelskunder?

Trygghet och långsiktighet genom att bli del av ett stabilt och långsiktigt bolag som IMI samt ett bredare produkterbjudande inom e-handel, till exempel lagerhanteringssystem och TA-system, svarar Karin Hoflund.

Jon-Arild Ludvigsen, vd för Softlogs, är samtidigt uppenbart positiv till sammanslagningen.

Vi är glada över att bli en del av IMI-familjen och deras breda produktportfölj. Tillsammans kommer vi att ta oss till nya höjder och erbjuda fler kunder kraftfulla system för att hantera och optimera fraktkostnader, säger Jon-Arild Ludvigsen.

Softlogs ska vara känt för sitt system som förenklar hanteringen av frakt genom att erbjuda automatiserade lösningar för kostnadskontroll.

Köpeskillingen avslöjas ej.

Dela artikeln: