ANNONS

E-handelsleverantörer går samman i en bred satsning

E-handelsleverantörer går samman i en bred satsning

Företagen Shopitoo, Nordisk e-handel, Driftkompaniet och EcomPartner, som förvärvades i somras, har sedan tidigare en gemensam ägare i det skånska e-handelsklustret eValent. Nu slås bolagen ihop och bildar eValent Group.

ANNONS

I somras köpte det skånska e-handelsklustret eValent upp konsultföretaget EcomPartner efter ett man sedan tidigare haft flera e-handelsleverantörer i sin produktportfölj. Som plattformsleverantörerna Nordisk e-handel och Shopitoo samt hostingleverantören Driftkompaniet

Nu slås bolagen ihop och bildar eValent Group. Det sammanslagna bolaget har över 1300 kunder, 29 anställda och omsatte 28 miljoner kronor under 2014. Ny VD för eValent Group blir Sara Ali som tidigare varit operativ chef för Nordisk e-handel.

– Det är fyra nischade aktörer som var för sig har löst olika delar av e-handelskedjan. Tillsammans blir vi en otroligt stark helhetsleverantör. Vi kommer fortfarande att kunna leverera nischade tjänster men nu kommer vi även att kunna ta oss an företags hela e-handelsdrift, säger Sara Ali.

Erbjuda ett helhetskoncept

Under det nya varumärket vill företaget erbjuda en bred portfölj av tjänster för e-handlare. Från färdiga paketlösningar för mindre e-handlare, till skräddarsydda lösningar för större bolag.

Redan idag driver gruppen ett antal nätbutiker för kunders räkning. Helhetskonceptet innebär att eValent tar hand om e-handelns samtliga operativa delar, det vill säga teknik, logistik, kundtjänst och marknadsföring.

– Som kund hos eValent ska man kunna välja men framförallt variera vilka tjänster man köper. En nystartad e-handlare kanske bara behöver hjälp med det tekniska. Så småningom blir det naturligt att få hjälp med kundtjänst och logistik. I takt med att man fortsätter växa, så kommer man förmodligen till en punkt då det lönar sig att plocka hem de funktionerna, och då brukar det bli större fokus på att vidareutveckla det tekniska. På så sätt vill vi vara en del av företags e-handelsresa, säger Sara Ali.



Källa: Press
På bild: Sara Ali

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se