Att kundrecensioner skapar fler köp är det många som vittnat om och det sägs även vara bra med negativa recensioner. Hur mycket negativa recensioner ökar konverteringen är dock inte helt klart.
En undersökning av företaget Reevoo, som jobbar med betyg och recensioner för stora återförsäljare, menar på att kunder som läser negativa recensioner konverterar 67 procent bättre än en genomsnittlig konsument.
Undersökningen skall baseras på data ifrån företagets nätverk med över 150 återförsäljare i Storbritannien och internationella partners samt externa utfrågningar av konsumenter.
Reevoo fann även att konsumenter litar mer på recensioner när de kan se både negativa och positiva betyg. Hela 30 procent skall misstänka manipulerade recensioner när det saknas en negativ synpunkt.
Kan verka bakvänt
Varför konverterar då de som specifikt läser negativa recensioner mycket högre än en genomsnittlig användare? Reevoos VD Richard Anson menar på att även om det kan verka bakvänt så skall negativa recensioner vara en av de mest effektiva konverteringshöjarna.
De konsumenter som letar efter negativa synpunkter är nämligen längre fram i sin köpprocess och tittar även på fler produkter än den genomsnittliga besökaren.
Men det negativa materialet skall vara mer populärt än både positiva recensioner, de senaste recensionerna och anpassade recensioner för kunden.
Vilket när man tänker efter kanske inte är helt orimligt, då man förmodligen vill veta potentiella fel och se om det är något man kan leva med. Sedan lyfte förstås negativa recensioner även de positiva och gjorde dem mer trovärdiga, vilket också lär påverka köpbeslutet.
Slutsatsen ska vara att negativa recensioner är viktiga och en stor del av konsumenterna som läser dem konverterar sedan till kunder. Vi gissar dock att det handlar om en balans mellan det negativa och det positiva, en produkt med bara negativa recensioner säljer förmodligen inte som glass i solsken.
Källa: Econsultancy