Det skrivs en hel del om Temu nuförtiden men den riktiga e-handelsjätten i Kina är förstås Alibaba, som driver flera gigantiska nätbutiker och marknadsplatser. Nu har e-handlaren sammanställt årets tredje kvartal, som faktiskt visar på tillväxt trots omvärldens alla problem.
Omsättningen ökade med 9 procent, jämfört med samma period i fjol, och landade runt 328 miljarder kronor. Det justerade rörelseresultatet ökade faktiskt ännu mer, med hela 18 procent, till cirka 62 miljarder kronor.
Vi uppnådde ett stabilt kvartal med intäkter som ökade med 9 procent jämfört med föregående år. Rörelseintäkter och justerad EBITA ökade med 34 procent respektive 18 procent jämfört med föregående år, kommenterar Toby Xu, CFO på Alibaba Group.
Alibaba verkar alltså klara sig hyfsat bra trots oroligheter i omvärlden. Och man talar varmt om den omorganisation som företaget tidigare annonserat.
Alibaba Group levererade ett stabilt kvartal, präglat av förnyad fart och energi över flera verksamheter som ett resultat av vår strategiska omorganisation, kommenterar Eddie Wu, CEO på Alibaba Group.
Gällande Singles Day, som är Kinas egen Black Friday, så meddelar Alibaba att man “noterade en positiv tillväxt jämfört med föregående år“, men då talar man främst om ordervolym. De exakta försäljningssiffrorna har inte avslöjats.
Vi är fast beslutna att investera för tillväxt och att fatta djärva beslut där det behövs, kommenterar Eddie Wu.