ANNONS

E-handelsjättens kampanj slog rekord - sålde för miljardbelopp

Doug Herrington, vd för Worldwide Amazon Stores
Omsatte 150 miljarder kronor i USA.

Amazons stora rea-dag Prime Day är nu över. En kampanjperiod som även etablerats i Sverige och som i år frontades av kända namn som Marko "Markoolio" Lehtosalo, Melinda Jacobs och Julia Franzén, för att nämna några. Amazon spenderar även en hel del pengar på reklam kring dagen i vårt avlånga land och man hoppas förstås det ska bli samma succé som i hemlandet USA.

ANNONS

Nu har siffrorna börjat trilla in efter kampanjen, som gick av stapeln den 16 och 17 juli världen över. Enligt Adobe så omsatte Prime Day 14,2 miljarder dollar (runt 150 miljarder kronor) i USA. Tyvärr verkar inga uppskattningar finnas för fler länder och specifika siffror för Sverige ska vi nog inte hoppas för mycket på.

Amazon själva delger också en del information om köpfesten, men inte oväntat så utelämnar de alla former av konkreta tal. De berättar dock att Prime-medlemmarna i år köpte fler artiklar än under fjolårets event. Och enligt egen utsago så ska dagen ha slagit rekord jämfört med i fjol.

Prime Day 2024 var Amazons största Prime Day-shoppingevenemang någonsin, med rekordförsäljning och fler varor som såldes under tvådagarsevenemanget än något tidigare Prime Day-evenemang, skriver företaget.

E-handlaren verkar alltså vara nöjd med årets kampanj, som enligt Adobe omsatte 11 procent mer än fjolårets Prime Day i USA.

Prime Day 2024 var en stor framgång tack vare de miljontals Prime-medlemmar globalt som vände sig till Amazon för fantastiska erbjudanden, och våra mycket uppskattade medarbetare, leveranspartners och säljare runt om i världen som hjälpte väcka evenamenget till liv för kunderna, säger Doug Herrington, vd för Worldwide Amazon Stores.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se