ANNONS

E-handelsjättens försäljning fortsätter växa, med förlust

E-handelsjättens försäljning fortsätter växa, med förlust

Amazon har släppt siffrorna för andra kvartalet och även om omsättningen ökar enligt plan så var förlusten större än väntad. Det som oroar är dock kommande kvartal.

ANNONS

Under årets andra kvartal omsatte e-handelsjätten Amazon 19,34 miljarder dollar. En försäljningsökning med 23 procent jämfört med samma period föregående år, och helt i linje med analytikers förväntningar.

Vinsten blev dock ingen vinst och företaget gjorde en förlust på 126 miljoner dollar. Samma period förra året visade företaget en förlust på 7 miljoner dollar. Det är dock ingen nyhet att Amazon gillar att ligga och väga kring plus minus noll och investera tungt i ny teknik och bättre tjänster. Något som även ska ha skett detta kvartal.

Det som fick aktien att sjunka 10 procent efter rapporten släppts var nog snarare Amazons prognos för tredje kvartalet. Då förväntar sig e-handelsföretaget att göra en förlust (operating loss) på mellan 410-810 miljoner dollar. Siffror som inte verkar vara lika bekväma för investerare. Omsättningen beräknas dock öka i vanlig ordning, mellan 15-26 procent.

Investeringar i innehåll

Amazon meddelar bland annat att man kommer spendera 100 miljoner dollar på eget innehåll till sin videotjänst under tredje kvartalet.

Gissningsvis kommer Amazon även att lägga en hel del krut bakom sin nya mobiltelefon och tillhörande tjänster. Vi vet även sedan tidigare att företaget just nu satsar aggressivt på logistiksidan med nya lager, söndagsleveranser och egen distribution. Investeringar som garanterat inte är gratis.

– Vi fortsätter att arbeta hårt med att göra kundupplevelsen hos Amazon bättre och bättre. Vi har nyligen infört söndagsleverans för 25 procent av den amerikanska befolkningen, lanserat europeisk tvådagarsleverans för Prime, lanserat Prime Music med över en miljon låtar, skapat tre egna tv-serier för barn, lagt till föräldrakontroll i världsklass för Fire TV, och lanserat Kindle Unlimited, en prenumerationstjänst för e-böcker, säger Jeff Bezos, grundare och VD för Amazon.

 

Källa: Press, Business Insider

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se