ANNONS

E-handelsjätten omsatte 1,6 miljarder i Sverige - tog förlust

Jaan Ivar Semlitsch, koncernchef

"Kostnadsbesparingar".

ANNONS

E-handelsgiganten Komplett hade ett tufft Q1. Omsättningen dalade med 372 miljoner norska kronor, jämfört med i fjol. Totalt landade försäljningen på 3,245 miljarder norska kronor.

Under det första kvartalet gjorde vi goda framsteg med våra långsiktiga tillväxt- och lönsamhetsinitiativ, men utmanande marknader fortsätter att påverka vårt finansiella resultat på kort sikt, säger Jaan Ivar Semlitsch, vd och koncernchef för Komplett ASA.

Rörelseresultatet (EBITA) går samtidigt från 9 miljoner norska kronor, i fjol, till minus -40 miljoner under Q1 2024.

Till skillnad från exempelvis svenska Dustin, som är stora inom företagsförsäljning, så är Komplett störst inom B2C, som står för 70 procent av omsättningen. Endast 11 procent är B2B-försäljning. När det kommer till olika marknader så står Sverige och Norge för i princip hälften var av Kompletts försäljning. Detta efter att Komplett köpt upp Netonnet och Webhallen.

Så vad säger Komplett om Sverige? Jätten noterar att intäkterna i lokal valuta minskade med 9,4 procent i Norge och med 12,5 procent i Sverige.

I Sverige så fortsatte marknaden för hemelektronik att vara svag i de flesta kategorier, säger Jaan Ivar Semlitsch.

Och kostnadsbesparingarna och optimeringarna fortsätter nu.

Processen med att stänga fem Webhallen-butiker färdigställdes i januari 2024. Vidare kostnadsbesparingar genomförs både i Norge och i Sverige för att kompensera för volymminskningar och fortsatt inflationstryck, skriver företaget i sin delårsrapport.

Sverige stod för en omsättning på 1,633 miljarder norska kronor, första kvartalet i år, jämfört med 1,819 miljarder året innan.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se