Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

E-handelsjätten nära miljarden - men vände till förlust

Hans Ohlsson, vd på Ellos Group
Nils Lund
nils@ehandel.se

Dela artikeln:

Högre hyror och negativa valutaeffekter slog mot resultatet.

ANNONS

Ellos Group, som driver Jotex, Ellos och Homeroom, har rapporterat sitt tredje kvartal. Koncernen visar upp en försäljningsökning på 1,5 procent till 858,9 miljoner kronor under perioden. Däremot sjönk rörelseresultatet från 6,6 till -3,7 miljoner - en historia av sin tid just nu.

Kvartalets bruttomarginal var 49,9 (50,3) procent och påverkades framför allt av negativa valutaeffekter men även av högre hyreskostnader för lager och rabatter. Våra lagernivåer är fortsatt höga ur ett historiskt perspektiv och påverkar kassaflödet. Samtidigt ser vi det som en styrka att lagren är välfyllda inför den viktiga julhandeln och med tanke på den osäkerhet som råder gällande de globala leveranskedjorna, säger Hans Ohlsson, vd på Ellos Group, i en kommentar.

Desto mer nöjd var han förstås över att försäljningen ändå visat fin form, även i ett tufft omvärldsläge.

Årets tredje kvartal präglades i enlighet med helåret av geopolitisk osäkerhet, som en följd av Rysslands invasion av Ukraina med efterföljande energikris, inflation och vikande efterfrågan på konsumentmarknaden. Trots detta lyckades vi upprätthålla höga försäljningsnivåer och vår bedömning är att vi tar marknadsandelar.

"Ser positivt på framtiden"

Bolaget noterar också att andelen returer ökade under perioden, men verkar inte särskilt oroade över den utvecklingen.

Liksom förra kvartalet ökade returerna jämfört med föregående års låga nivåer. Vi ser denna utveckling snarare som en normalisering i en längre historisk jämförelse men det påverkar våra kostnader. Även distributionskostnaderna ökade som en följd av framför allt drivmedelstillägg samtidigt som våra marknadsföringskostnader minskade, säger Hans Ohlsson.

Precis som för andra e-handlare är det dock svårt att göra några precisa prognoser inför framtiden. Men trots läget ser ändå Ellos Group ljust på fortsättningen.

Vi är ödmjuka inför utmaningarna i omvärlden och fortsätter följa utvecklingen noga. Som ledande e-handelsaktör med starka varumärken inom heminredning och mode ser vi positivt på framtiden.

Dela artikeln: