Tidigare i år gick Zalando ut och avslöjade en kommande satsning på secondhand. Satsningen skulle ske i form av en ny kategori på sajten, där kunder både skulle kunna handla och byta begagnade varor. Kategorin går under namnet Pre-owned och lanseras i dag i Tyskland och Spanien. I oktober ska satsningen breddas till Belgien, Frankrike, Polen och Nederländerna.
LÄS ÄVEN: Modejätten om nya "pre-owned"-kategorin: "Det här har saknats"
Intresset för pre-owned-mode är stort och ständigt växande, i synnerhet bland millenials. Samtidigt saknar kunderna en enkel och tillförlitlig tjänst där de kan byta in de artiklar som de gärna byter vidare för att förlänga produkternas livslängd. Med lanseringen av pre-owned-kategorin är Zalando den första modeplattform som erbjuder en sömlös kombination av såväl ny som pre-owned shopping, och det är vi väldigt stolta över. Det är dessutom ett viktigt steg i vår målsättning att bli ”The Starting Point for Fashion”, utgångspunkten för mode, säger Torben Hansen, VP för avdelningen Recommerce på Zalando, i ett pressmeddelande.
"Ett av våra viktigaste initiativ"
Precis som Zalandos övriga sortiment kommer de begagnade varorna att kombineras med fri frakt, både när de beställs hem och när de lämnas in för byte. I utbyte mot de begagnade kläderna, som inte behöver vara från Zalando, får kunden välja mellan ett presentkort hos företaget eller att vara med och bidra olika välgörenhetsprojekt.
Miljoner kunder besöker Zalandos webbplats varje dag för att hitta inspiration, få råd och shoppingupplevelser. Zalandos pre-owned-sortiment är ett av våra viktigare initiativ för att öka kundupplevelsen på vår plattform, säger Torben Hansen.
Pre-owned är en del av Zalandos övergripande hållbarhetsstrategi, som går under namnet do.MORE. Ett av målen i projektet är att helt ha slutat med engångsplast år 2023.