ANNONS

E-handelsjätten krymper lagerytan - med 45 000 kvm

Gustaf Öhrn, vd på BHG Group

Ska spara 38 miljoner kronor.

ANNONS

E-handelskoncernen BHG Groups offensiva konsolideringsstrategi och "kraftigt reducerade lagernivåer" ska innebära ytterligare besparingar i mångmiljonklassen.

Det medför nämligen att man kan minska sina lagerytor, vilket i sin tur betyder minskade hyreskostnader med runt 38 miljoner kronor årligen. Totalt ska lagerytan krympas med 45 000 kvadratmeter och man har redan reducerat med 18 000 i Helsingborg under det andra kvartalet.

Därefter väntas lagerytan i södra Stockholm kapas med 17 000 kvadratmeter, innan man helt lämnar just det lagret i fjärde kvartalet 2025.

Vi fortsätter att exekvera på vår strategi för ökad lönsamhet och konkurrenskraft. De kraftfulla åtgärder vi vidtog under 2023 med att reducera vårt varulager och de konsolideringar vi genomför ger oss möjlighet att effektivisera våra logistikflöden, sänka våra kostnader och förbättra vårt kunderbjudande, säger Gustaf Öhrn, vd för BHG Group, i en kommentar.

I samma veva meddelar också jättekoncernen att man skriver ned varulagret om 99 miljoner kronor under det andra kvartalet.

Trots framgångsrik minskning av varulagret bedömer BHG att vissa varor med till exempel begränsad teknisk livslängd eller begränsad garantitid inte kommer att säljas ut med nuvarande försäljningstakt, lyder förklaringen i ett pressmeddelande.

I BHG Group återfinns varumärken som Bygghemma, Nordic Nest, Trademax, Polarpumpen och Hemmy. Koncernen hade en nettoomsättning på 11,7 miljarder kronor under 2023. Det justerade EBIT-resultatet uppgick till 96,7 miljoner kronor.

Nils Lund
nils@ehandel.se