Enligt Retail Times som fått ta del av en ny undersökning utförd av analysföretaget Kantar Media så dominerar Amazon annonseringen hos Google i Storbritannien.
Undersökningen ska ha tittat på 50 000 nyckelord (sökningar) mellan januari och december 2016. Amazons brittiska sökordsannonsering (AdWords) ska ha genererat 35 miljoner klick från potentiella kunder. Detta är långt över tvåan på listan som var hotellsajten Booking.com med strax över 26 miljoner annonsklick.
Asos näst störst bland detaljhandlare
Nästa detaljhandlare på listan, efter Amazon, är Asos som först kvalar in på plats fem med 18,7 miljoner klick. Amazon är alltså nästan dubbelt så stora när det kommer till klick på Google-annonsering än sin närmaste konkurrent.
Det ska nämnas att undersökningen bara har tittat på desktop-annonser och klick från mobila enheter är alltså inte inkluderade. Topplistan över betald sökordsannonsering, genom desktop i UK, är som följer:
Annonsör | Miljoner klick |
Amazon.co.uk | 34,9 |
Booking.com | 26,3 |
Giffgaff.com | 25,9 |
Just-eat.co.uk | 21,4 |
Asos.com | 18,7 |
Moneysupermarket.com | 16,4 |
Onthebeach.co.uk | 15,2 |
Williamhill.com | 15,2 |
Bt.com | 15,1 |
Jdsports.co.uk | 15,0 |
Källa: Kantar Media/AdGooroo |