ANNONS

E-handelsjätten får ny ägare - ska satsa stort i Sverige

Nikolai Kiim, grundare av GaveFabrikken
"Nya marknader och nya mål".

Det danska presentbolaget GaveFabrikken har en minst sagt annorlunda bakgrund. De grundades 2008 av Nikolai Kiim på ett skrotupplag i Köpenhamns södra hamn. Han bodde då på en husbåt i Sydhavnen och lyckades byta till sig en barack mot en låda öl.

Det var där han startade det som skulle komma att bli Nordens största aktör inom julklappar till företagsmarknaden. I Sverige är de kända som PresentBolaget.

Koncernen omsätter drygt en halv miljard kronor, med en vinst på 60 miljoner, och sysselsätter runt 70 heltidsanställda och 200 säsongsarbetare. Och nu får de en ny majoritetsägare.

ANNONS

Det är det danska riskkapitalbolaget Capidea som kliver och köper 65 procent av GaveFabrikken.

Vi investerar i en positiv affärsstrategi, en noggrannhet och en dansk värdegrund som inte bara är mycket sympatisk, utan också har visat sig vara riktigt effektiv. GaveFabrikken har omvandlat marknaden och lyckats tjäna pengar samtidigt, säger Henrik Normann Karlsen, partner på Capidea, i en kommentar.

Det här betyder dock inte att grundaren, Nikolai Kiim, lämnar sin skapelse. Han blir nämligen kvar som aktiv delägare med de övriga 45 procenten av aktierna.

Vi får tillgång till en massa kunskap och kompetens inom IT- och supply chain management genom Capideas erfarenheter med handelsföretag. Det kan både användas för att säkerställa ännu bättre presenter till kunderna, men också för att ytterligare öka fokuset på hållbarhet i alla delar av verksamheten. Vi vill använda de nya resurserna för att komma ännu närmare kunderna, med nya showroom, bättre logistik, mer direkt kontakt och en användarvänlig digital upplevelse, säger han om försäljningen.

Investerar i expansion

Med nya pengar på fickan ska nu stor bli ännu större. Det ska satsas ytterligare på den svenska marknaden, men man blickar också ut i övriga Europa.

De nya musklerna ska användas för att stärka de ambitioner och den tillväxt vi kan tacka de danska, norska och svenska medarbetarna för. Det är deras insats och viljestyrka som har tagit oss dit vi är idag, och de förtjänar att fortsätta projektet mot nya marknader och mål, säger Nikolai Kiim.

Expansionen ska delvis ske genom att skala upp den egna verksamheten, men man är också sugen på att förvärva konkurrenter.

Det är ingen hemlighet att vi delar ledningens önskan om att växa i Norge och Sverige. Samtidigt har GaveFabrikken under några år förberett sig för att gå in på nya marknader. Det nya partnerskapet ger stora möjligheter till investeringar i både nya verktyg och satsningar, samt vidare uppköp och konsolidering där det är mest meningsfullt, säger Henrik Normann Karlsen.

Nils Lund
nils@ehandel.se