ANNONS

E-handelsgeniet bryr sig inte om köpknappens färg

E-handelsgeniet bryr sig inte om köpknappens färg
Christoffer Tyrefors, VD och delägare på Cykelkraft

Denna vecka gästas Ehandelspodden av ingen mindre än Christoffer Tyrefors. Sveriges kanske minst kända e-handelsgeni, åtminstone fram till nu.

ANNONS

Christoffer Tyrefors e-handelsbana har inte varit utstakad från början utan med ett förflutet som pokerspelare och Internet-entreprenör landade han till slut på Länna Sport. En gammal anrik fysisk butik som han sakta men säkert tog ut på nätet.

Lyssna nu! (Ehandelspodden finns även på iTunes)

På Länna Sport slutade han som senior e-commerce manager, med lite hjälp av Klarna, och den resan gav honom en djup förståelse för både e-handel och fysisk handel. Hans trick för att sälja i flera kanaler verkar dock involvera att separera de båda verksamheterna.

Idag jobbar Christoffer på ett annat e-handelsbolag. Efter några sidospår kring bolagsvärderingar är han nu VD på Cykelkraft.se som ska revolutionera cykelhandeln på nätet. Även där har man köpt upp en fysisk butik för att nå alla varumärken och kunna bredda ifrån de 40 000 produkter butiken har idag.

Brett men nischat

Christoffer är övertygad om att hålla sig nischad men med ett extremt brett utbud är nyckeln till framgång. Det ska även handla om att föra över de klassiska säljkunskaperna ut på nätet. Det senare verkar vara Christoffer absoluta fokus, att bli duktigare på att sälja på nätet. Han har sakta släppt ansvaret över sökordsannonseringen, även om det är butikens största intäktskälla, och ser nu istället till helheten. En helhet där köpknappars färg eller andra små detaljer inte sägs vara speciellt viktiga.

Det som ska vara det viktiga är värdet per besök, inte konvertering. Hur väl tar man hand om kunderna. Får de all hjälp de möjligtvis kan få? Enligt Christoffer kan du med hjälp av e-handeln i teorin skapa en bättre säljare än i butik. Cykelkraft jobbar på nya verktyg och funktioner som ska guida och ta hand om kunderna på samma sätt som en personlig säljare.

Kunderna vet inte bäst

Christoffer berättar också hur de även idag sitter och handplockar relaterade produkter som passar till exempelvis en specifik cykel. Att visa vad andra kunder också köpte är inte alltid smart, påpekar Christoffer, då andra kunder inte allt för sällan köper varor som inte passar ihop.

Cykelkraft siktar mot 100 miljoner kronor i omsättning och redan i år tror man sig kunna landa runt 30 miljoner. Målet är att bli Sveriges bästa sajt att köpa cykel på. En nordisk expansion planerades till nästa år men eftersom Christoffer ser att det är mycket kvar att ta av i Sverige blir det förmodligen först 2017.

Veckans Ehandelspodden går mycket djupt in i hur e-handeln bör fungera. Man förstår varför vissa kallar Tyrefors för matematikern även om han inte slänger sig med några ekvationer. Han har dock en djup insikt i alla delar av e-handeln och mycket intressanta tankar om handel på nätet. Detta från en person som är mycket nära båda e-handeln och den fysiska handeln. Vi behöver väl inte säga det? Bara klicka här och ta del av en djuplodande intervju direkt ifrån e-handelns kärna.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap