ANNONS

E-handelsforum lockade rekordpublik i BorĂ¥s

E-handelsforum lockade rekordpublik i BorĂ¥s
PostNords VD och koncernchef HĂ¥kan Ericsson inleder dagen

Med en svensk e-handel som gĂ¥r starkt framĂ¥t var intresset rekordstort för att besöka Ă¥rets E-handelsforum som för första gĂ¥ngen anordnades i BorĂ¥s. Ehandel.se var självklart pĂ¥ plats.

ANNONS

Omkring 550 personer hade anmält sig till E-handelsforum som under torsdagen för första gĂ¥ngen gick av stapeln i BorĂ¥s.


Panel om vad nordiska e-handlare
kan lära sig frĂ¥n Storbritannien

Temat för dagen var konsumentmakt och internationell kontakt, med särskilt fokus pĂ¥ vad den nordiska e-handeln kan lära sig av Storbritannien, som uppges ligga lĂ¥ngt framme pĂ¥ omrĂ¥det.

- England ligger lite före, och om vi tittar pĂ¥ hur England utvecklas sĂ¥ ser vi vad som kommer att hända här.

Britterna visar vägen

Med de orden lämnade Postnords VD och koncernchef HĂ¥kan Ericsson scenen för att ge plats Ă¥t en rad företagare och branschpersoner som skulle guida de mĂ¥nga gästerna genom Ă¥rets E-handelsforum. Dagens rubriker handlade bland annat om att möta kunden pĂ¥ rätt digital plattform och om möjligheterna i att kunna erbjuda kunden personliga köp- och leveransalternativ. Fokus lades pĂ¥ hur Sverige och övriga Norden kan lära sig av britterna pĂ¥ det omrĂ¥det.


Kate Ancketil gav exempel pĂ¥ e-handlare
som hittat nya sätt att möta sina kunder

Till exempel bjöd Kate Ancketil, VD pĂ¥ brittiska Creative Intelligence, under förmiddagen pĂ¥ flera konkreta exempel pĂ¥ hur brittiska företag pĂ¥ kreativa sätt lyckats ge sina kunder personaliserade köpupplevelser, i form av bland annat stiltips för herrkläder och nya sätt att rea ut kosmetika.

- PĂ¥ sĂ¥ sätt skapar mĂ¥nga företag livslĂ¥nga relationer med sina kunder. Allt handlar om att lära känna sin publik, sammanfattade hon när hennes presentation var över.


Lars Nykvist tror att framtidens kunder
kommer att förvänta sig mer exakta leveranstider

NĂ¥gra timmar senare berättade Lars Nykvist, VD pĂ¥ friluftskedjan Outnorth, om problemen som uppstĂ¥r när kunderna ofta fĂ¥r en leveranstid som inte ens är tillräckligt exakt för att kunden med säkerhet ska kunna veta ens vilken dag paketet kommer. En betydligt mer kundanpassad leverans hade enligt Lars Nykvist kunnat vara om kunden visste att paketet kommer till ett visst ombud exempelvis efter klockan 13.00 under en viss dag.

- Kan vi planera hyfsat bra sĂ¥ fungerar det. Det tror jag att folk är beredda att betala för, och det borde inte vara sĂ¥ svĂ¥rt att införa, sade han.

Glädje i BorĂ¥s efter bred uppslutning

Och det var alltsĂ¥ ovanligt mĂ¥nga som kom till BorĂ¥s med förhoppningen att lära sig nĂ¥got nytt om branschen de verkar i. Uppslutningen blev sĂ¥ uppskattad att PostNord redan har bestämt sig för att lägga nästa Ă¥rs E-handelsforum pĂ¥ samma ort.


E-handelsforum 2015 blev en välbesökt tillställning

-BorĂ¥s är ju ett mecka för distanshandeln och med sĂ¥ mĂ¥nga anmälda är det ett bevis för att det finns ett intresse för e-handeln här, även om mĂ¥nga förstĂ¥s har rest hit ocksĂ¥. Och det är rätt hög nivĂ¥ pĂ¥ mĂ¥nga av besökarna. Det är koncernchefer och VD:ar, och det visar hur viktigt det här är för företagen, säger HĂ¥kan Ericsson.

För BorĂ¥s är det förstĂ¥s en fjäder i hatten att PostNord väljer att lägga sitt evenemang i staden istället för i Stockholm, där det har anordnats de senaste Ă¥ren.

- Det är naturligt att vara här med tanke pĂ¥ BorĂ¥s historia som centrum för bland annat textil och postorder. Det finns starka traditioner med distanshandel, och mĂ¥nga av de företag som startas upp i bygden nu sysslar just med e-handel, berättar Hans NyhlĂ©n som besökte forumet för föreningen E-handelsstaden BorĂ¥s räkning.


Hans NyhlĂ©n och Daniel Göök ser BorĂ¥s
som ett centrum för e-handel

Storbritannien satsade tidigt pĂ¥ e-handel

Enligt PostNords rapport E-handeln i Europa 2015 är invĂ¥narna i Storbritannien unika i sammanhanget bland annat eftersom nära en av tre har handlat livsmedel pĂ¥ nätet. Den höga siffran ska till exempel bero pĂ¥ att det i landet har byggts flera stora logistikcenter som möjliggör att kunderna fĂ¥r sin matleverans dagen efter beställningen.

- I UK började allt tidigare, de handlar mer per kund och har en kraftig konkurrens. De har ocksĂ¥ ett tydligare omnikanalbeteende. Det är troligt att vi gĂ¥r samma väg som dem, men eftersom vi till exempel inte har samma infrastruktur innebär det en viss utmaning, säger HĂ¥kan Ericsson.

Bilder ifrĂ¥n E-handelsforum i BorĂ¥s!

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se