ANNONS

E-handelsförfattaren Mats Ingelborn gästar podden

E-handelsförfattaren Mats Ingelborn gästar podden
Mats Ingelborn

Denna vecka får Ehandelspodden besök av Mats Ingelborn. Författare och e-handelsveteran som drog igång sin strumpbutik i början på 2000-talet.

ANNONS

Mats Ingelborn gick vad man skulle kunna kalla bakvägen in i e-handeln. Han har en bakgrund inom data, eller IT som det kommit att kallas, och jobbade sig in i e-handeln från baksidan, det vill säga från teknikhållet. Han programmerade webbsidor och databaser vilket till slut ledde till att han startade en egen nätbutik.

E-handelsambitionerna började med namnet SFQ, som ska stå för strumpor för kvinnor. Detta har under årens gång utvecklats från ett hobbyprojekt till dagens exklusiva strumpbutik Calzessa.

Lyssna nu! (Ehandelspodden finns även på iTunes)

Calzessa har sedan spridit ut sig och blivt flera butiker. Vi har blanda annat skrivit om XL-Legs och Strumpbyxor.com, den senare ska man helst inte handla ifrån enligt Mats, då det är deras lågprissatsning.

Jobbar på en ny bok

Mats har skrivit tre böcker och jobbar just nu på sin fjärde. Alla handlar i princip om e-handel och entreprenörskap. Mats har nämligen en hel del idéer om e-handel och hur man kan förbättra upplevelsen för online-kunderna.

En av de mer kända sakerna som Mats Ingelborn testat är att parfymera leveranserna. Ett koncept han gått djupt in på och även berättar mer om i Ehandelspodden.

Paketen delas i sociala medier

De mer mjuka värdena och kundupplevelsen verkar även vara temat för hans kommande bok. I Ehandelspodden berättar han hur vi borde jobba mer med kundens upplevelse av butiken och han verkar inte ge mycket för sladdriga postorderpåsar. Det som delast mest i sociala medier ska exempelvis vara Calzessas fina förpackningar, inte själva strumporna.

Andra tips Mats delar med sig av är att exekvera. Planera inte i all oändlighet utan ta tag i och faktiskt testa dina idéer annars kommer du ingenstans. Med en bakgrund inom data har Mats även byggt hela sin e-handelsplattform och multishopslösning från grunden. Han erkänner att det kan vara hans kontrollbehov som ligger bakom att allt sköts inhouse, men det ger förstås också en hel del fördelar. Om han skulle göra om allt skulle han dock välja en helt annan väg att gå, en väg som dock inte var möjlig i början på 2000-talet.

Missa inte veckans Ehandelspodd som alltså har sin första författare och en mycket idérik e-handlare på tråden.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se