Channel Intelligence ska hjälpa stora företag som t.ex. Best Buy och Staples att öka sin försäljning på nätet. Företaget är redan en partner till Google och deras e-handelstjänst Google Shopping.
Sökjätten kommenterade uppköpet såhär:
"Vi vill hjälpa konsumenter att spara tid och pengar genom att förbättra e-handelsupplevelsen. Vi tror Channel Intelligence kommer bidra till att skapa en bättre köpupplevelse för användarna och hjälpa e-handlare att öka försäljningen på nätet."
I slutet av 2012 köpte Google upp ett annat företag kopplat till e-handelsoptimering, Incentive Targeting, och fortsätter nu alltså att satsa på detta område.
Vill förbättra Google Shopping
Google vill med största sannolikhet stärka sin egen e-handelsportal Google Shopping och hindra Amazon från att bli konsumenternas första anhalt vid näthandel.
Channel Intelligence säger att de hjälper till att generera två miljarder dollar i e-handelsförsäljning varje år. Kanske är det den kunskapen som nu gjort att de blir uppköpta av Google. På sin hemsida skriver de följande:
"I över tio år har vi fokuserat på att göra det lätt för konsumenterna att hitta och köpa produkter online och samtidigt hjälpt våra kunder att växa sin verksamhet. Vi har arbetat med Google i flera år, och ser fram emot de fantastiska saker vi nu kommer att kunna göra tillsammans."