Tidigare i veckan kunde vi meddela att e-handeln och skönhetssajten Skincity skulle lansera en finsk e-handel, som nästa steg i sin nordiska expansion. Nu står det klart att företaget får sällskap av en annan e-handel på sin resa in i grannlandet. I morse kom nämligen nyheten att Indiska också har släppt en finsk e-handelssajt.
LÄS ÄVEN: Efter vinstfesten: I dag öppnar Skincity i Finland
"Tror på lokal närvaro"
Indiska har av allt att döma lämnat sin tuffaste tid bakom sig, vilket framför allt verkar vara e-handelns förtjänst. Nu berättar företaget att bakgrunden till den finska satsningen är att Indiskas onlineförsäljning i Finland har ökat med 87 procent sedan förra året.
LÄS ÄVEN: E-handelscomeback för Indiska - ökade med 103 procent
- Den finska marknaden är ett stort fokusområde för Indiska där vi tror att vi kan växa. Som en del av detta lanserar vi nu vår e-handel på finska, då vi tror på lokal närvaro och möjligheten att kommunicera med kunderna på deras egna språk, säger Indiskas vd Karin Lindahl i ett pressmeddelande.
Nästa steg i finsk kommunikation
Indiska har sedan tidigare kommunicerat på finska med sina medlemmar i Finland i till exempel nyhetsutskick och kundtjänst, vilket ska ha bidragit till att öka försäljningen. Nu är ambitionen att en sajt på finska ska driva på omsättningen i Finland ytterligare.
Samtidigt satsar Indiska på sina fysiska butiker i Finland. För ett par veckor sedan nyinvigdes företagets butik i köpcentret Forum i Helsingfors, efter att ha genomgått en renovering.