Kina är den största internetmarknaden i världen. 420 miljoner kineser finns uppkopplade mot nätet, och allt fler av dem väljer att e-handla. Under de två första kvartalen år 2010 ökade e-handeln med närmare 60 % och stannade på en omsättning på 2 400 miljarder kronor. Enligt analytiker är det här bara en början.
Den kinesiska regeringens prognos visar på en ökning med 35 % per år de kommande åren. Det låter mycket, men med tanke på att den dominerande e-handelstjänsten Taobao redan första halvåret 2010 hade samma omsättning som under hela 2009 är det inte omöjligt. En studie från Deutsche Bank visar på samma typ av uppgång, och spår att 7 % av den totala omsättningen i detaljhandeln i Kina kommer att vara internetbaserad fram till år 2014.
Läs mer på Dagens Handel.se: http://www.dagenshandel.se/dh/DagensH.nsf/0/3D3CEC40D6EB8093C1257796002DEA53?open