I februari förra året lanserade Tor Martin Olsen sajten Supporter.no där föreningar och klubbar kan sälja egna merchandise-varor på nätet. Sedan dess har Supporter fått in några välkända sportprofiler på ägarsidan, bland annat Magnus Moan och Mads Hansen, samt nått över 200 säljare på sajten.
LÄS ÄVEN: Ska spräcka 30 miljoner och gynna föreningarna
Nu har Supporter även fått in sitt första stora samarbete vilket sker tillsammans med NIF, Norges idrottsförbund. Samarbetet innebär att Supporter kommer att kunna erbjuda sin plattform gratis till alla 11 000 idrottslag i Norge.
Den här plattformen har utvecklats för dem som inte kan e-handel. Därför har jag skapat en så enkel och användarvänlig plattform som möjligt, säger Tor Martin Olsen, till vår systersajt.
Målet var att kunna komma så här långt för att en dag kunna erbjuda vår lösning helt kostnadsfritt för våra användare. Vi vill att de, med bara några klick, ska kunna starta en egen webbutik och börja tjäna pengar. Samtidigt som Supporter ansvarar för allt från lagerföring och merchandise-tryckning till leverans.
Men hur tjänar Supporter pengar? Tor Martin Olsen berättar att affärsidén handlar om att företaget endast tjänar pengar om idrottsföreningen tjänar pengar. Beroende på flera faktorer tar Supporter mellan 5 och 25 procent av föreningens försäljning via sajten.
Jag har byggt verksamheten på en affärsmodell där vi aldrig tar pengar från sport- och föreningsbranschen utan investerar pengar i den.
Ju fler användare vi har desto mer pengar får Supporter in, vilket ger oss möjligheten att köpa in större kvantiteter från leverantören och desto billigare blir det. Helst vill vi inte ta några pengar alls från klubbarna, men vi måste kunna betala alla våra avgifter.
Tor Martin har fått mersmak för e-handel. Nyligen slog han upp de digitala portarna för tre nya plattformar; Musicmerch.shop, 4Charity.shop och W4B.shop.
En plattform för artister, en för välgörenhet och en för alla nybörjare som vill starta en enkel webbutik kommer att rullas ut snart. Jag vill skapa plattformar där privatpersoner eller företag kan enkelt skapa sina egna onlinebutiker. På e-handelsplattformen för nybörjare kan man till exempel logga in med Facebook och direkt ha en e-handel redo där betalningslösningen och allt annat är helt integrerat. Det enda man behöver göra är att lägga upp produkter och sen kan man börja sälja.
Målet för den nystartade sajten Musicmerch är att få in minst 100 skandinaviska artister i år och att nå en omsättning på mellan 7,5 och 12 miljoner redan 2021. En artist som redan har signat upp sig är den norska sångerskan Carina Dahl. Under en månad lyckades hon sälja för cirka 30 000 norska kronor, vilket motsvarar runt 29 500 svenska kronor.
Även välgörenhetsplattformen 4Charity har gjort stora framgångar på kort tid. Sajten har blivit inbjuden till ett medlemskap hos branschorganisationen Norges Innsamlingsråd.
Vår plattformslösning är extremt skalbar och kan användas i olika branscher, förklarar Tor Martin.
Supporter.no har redan värderats till 36,5 miljoner norska kronor, men vårt mål är att slå mellan 25 och 30 miljoner under 2021. Vi hoppas även att vi får in minst 600 nya klubbar på sajten via samarbetet med NIF, där alla idrottslag omsätter i genomsnitt 50 000 kronor per år. Nu kommer vi också att öppna upp för klubbar i Sverige och Danmark.
Från och med denna månaden är även Musicmerch tillgänglig i Sverige och Danmark. Med Norge inkluderat innebär det en totalmarknad av bland annat 40 000 idrottslag med mer än 7,2 miljoner medlemmar och drygt 20 000 artister.
Reaktionerna från idrottsförbund och media, i flera länder, har hittills bara varit positiva. Därför ser jag ingen anledning till varför vi inte ska kunna uppnå de mål som ställts för Supporter, fortsätter Tor Martin.
Vi upplever också samma gensvar för Musicmerch, som nu börjar få fart.
I samband med den nordiska expansionen öppnar både Supporter och Musicmerch upp för nya investerare.
Plattformarna är klara för en större expansion men vi har några idéer kvar, hur vi kan hjälpa våra användare att generera ökade intäkter, som vi skulle vilja förverkliga. Så vi vill samla in extra kapital för att finansiera utvecklingen av nya funktioner.
Det tog Tor Martin två år och 2,5 miljoner norska kronor att utveckla grundplattformen som idag används till alla hans idéer. Idag uppskattar han att de fyra plattformarna - Supporter, Musicmerch, 4Charity och W4B - tillsammans är värda cirka 80 miljoner norska kronor.
Men idéerna tar inte slut där. Tor Martin vill lansera liknande plattformar för bland annat konstnärer, fotografer och "framtidens nya influencers". Han liknar idén vid en "microstore”-tjänst där företag kan få hjälp med att sälja produkter online via privata ambassadörer.
Vi har skisserna redo för en microstore-lösning där vi hjälper företag med ökad onlineförsäljning genom användning av ambassadörer och influencers.
Föreställ dig att du har flera aktiva onlinebutiker och en massa ambassadörer som erbjuder dina produkter till sina vänner och följare på sociala medier, men du betalar bara provision på försäljningen. Det hade väl inte varit så dumt, säger han.
En annan idé som Tor Martin vill göra verklighet av handlar om att bland annat uppdatera skoluniformerna i Indien.
Jag har varit i dialog med några i Indien som kom på idén att förnya skoluniformerna där. Skolor som kräver skoluniformer kan ladda upp sin logotyp på skoluniformerna på vår plattform, föräldrar kan sedan köpa uniformerna i skolans nätbutik och skolan tjänar pengar på försäljningen. Alla beställningar går sedan direkt till lokala leverantörer som trycker och skickar produkterna till kunden.
På så sätt kan skolorna utan någon ekonomisk risk eller större arbete tjäna pengar samtidigt som eleverna kan, för en billigare peng, köpa uniformer. Detta är en extremt stor marknad för ett antal länder, och vi har varit i dialog med leverantörer i både Kina, England, Sydkorea, Pakistan och Japan och mer, avslutar Tor Martin Olsen.