För fyra år sedan blev FX Swede, som säljer vaxningskit på Amazon, Sveriges största e-handelsraket. Nu prisas duon bakom bolaget igen. De har nämligen utsetts till Länets Företagare i Stockholms län av Sveriges Företagare.
På bara några år har man passerat 136 miljoner kronor i omsättning och visat sig vara framstående vad gäller att maximera försäljningen på Amazon.
Under de första åren sålde vi enbart på Amazon i USA. I dag säljs våra varumärken även på Amazon i Kanada och i Europa. Så nu går det faktiskt att beställa dem i Sverige också, även om vårt hemland är en liten marknad som vi inte har prioriterat, säger Filip Gustavsson, vd och medgrundare på FX Swede, i ett uttalande.
Man har lagt stor tonvikt vid att synas i marknadsplatsens ekosystem både vad gäller sökträffar och goda recensioner. De har även fokuserat på att ha riktigt vassa beskrivningar och bilder.
När vi startade 2017 var vi extremt datadrivna. Vi använde verktyg som Jungle Scout som kartlägger och redovisar försäljning och annan statistik på Amazon ned i minsta detalj. Vi letade upp enskilda produkter som sålde bra, trots att de hade fått halvdana recensioner. Vi kikade på vad kunderna klagade på och lanserade sedan egna produkter som liknade storsäljarna, men där vi hade förbättrat de detaljer som kunderna hade anmärkt på, säger Christoffer Ståhle, marknadschef och medgrundare.
Så växte de med 549 procent
Bolaget hittade alltså en nisch tidigt genom att helt enkelt förbättra redan befintliga produkter och därmed gå före konkurrenterna i uppmärksamhetskön.
Som exempel var vår första produkt en spärrnyckelsats. Storsäljaren på Amazon vid den tiden hade 20 nycklar i sin sats. Vi la till en större och en mindre nyckel så att vår sats innehöll 22 spärrnycklar. Plus att vi la till en väska att förvara dem i efter att originalförpackningen var öppnad och slängd. Det var små produktförbättringar för att möta önskemål vi hade noterat i recensionerna. Så kunderna började köpa vår produkt istället för den som tidigare varit bästsäljare.
Det här arbetssättet ledde till att man även lanserade ett Tipi-tält för barn, en kontorsmatta att ha under kontorsstolar, ett katthus och en metalldetektor. Det var med andra ord en väldigt brokig skara produkter som såldes. Men det fungerade, för mellan 2017 och 2018 växte omsättningen från 2,7 till över 18 miljoner kronor.
Nu tänker man dock lite annorlunda. Duon har nämligen lagt ett större fokus på sitt bästsäljande varumärke, Tress Wellness.
I dag ligger den största delen av vår omsättning i Tress Wellness. Vi har svängt till att mer satsa på att göra Tress Wellness till ett starkt varumärke, istället för att bara lansera olika vitt skilda produkter utan koppling till varandra, berättar Filip Gustavsson.
Man har även expanderat sin marknadsföring till sociala medier och har med Tress Wellness lyckats locka runt 140 000 följare på Tiktok. Den bäst presterande videon har också nått över 20 miljoner visningar.
Tar sikte på stora kedjorna
Det är dock inte bara marknadsföringen som expanderas. De är även i full färd med att ta klivet utanför e-handeln och lansera sina produkter offline och siktet är ställt på de stora spelarna.
Nu tar vi steget ut i fysiska butiker i USA. E-handeln står trots allt bara för tjugo procent av försäljningen av vår typ av produkter. Att finnas i fysiska butiker som Walmart och Macy’s ger en helt annan exponering och spontanköp. Vi har precis inlett ett samarbete med en person som är erfaren inom retail och kommer att ta vårt varumärke in på den amerikanska marknaden. Lyckas vi komma in på några av de stora butikskedjorna där så kan bolagets omsättning mångdubblas i ett slag, säger Filip Gustavsson.