Det anrika danska förlaget Aller Media har de senaste åren kommit att investera allt mer i e-handel och e-handelsbolag. De mest välkända nätbutikerna i portföljen är svenska pysselhandlaren Skapamer och My Perfect Day, som förvärvades i fjol och som säljer bröllops- och babyshower-artiklar.
På torsdagen släppte Aller-koncernen sitt bokslut för sitt brutna räkenskapsår 2021/2022. Omsättningen ökade till 1,76 miljarder kronor, från 1,75 miljarder. Samtidigt var resultatet ner med drygt 10 miljoner till 131,5 miljoner.
E-handelsbenet utgjorde ett sänke den här gången. Omsättningen sjönk till 115 miljoner, mot 137 miljoner året innan. Samtidigt blev resultatet en dyster historia: -22 miljoner, mot ett nollresultat året innan.
"Nödvändiga investeringar"
Allers e-handelschef Fredrik Blomqvist berättar nu för Ehandel vad som ligger bakom resultatraset.
Det var ett investeringsår där vi gjorde ett flertal stora strategiska och nödvändiga investeringar. Vi investerade i såväl organisation och kompetenser som i teknik – där bland annat Skapamer "onboardade" en ny organisation och implementerade ny e-handelsplattform och sajt. Men även ett nytt affärssystem (ERP) samt nytt lagersystem (WMS), säger Fredrik Blomqvist till Ehandel och fortsätter:
Investeringarna påverkade försäljningen och lönsamheten negativt i det korta perspektivet. Men kommer att vara positiva i ett lite längre perspektiv. Och en nödvändighet för att vi ska kunna växa i framtiden.
Koncernen påverkades även, som alla andra företag, av makroekonomiska faktorer och en minskad köpkraft bland konsumenter. Men Aller Media är en långsiktig ägare med 150 år på nacken, understryker han. Konjunkturen går upp och ner, men Aller står stadigt, är budskapet.
Hur ska ni vända e-handeln till svarta siffror igen?
De investeringar vi gjort kombinerat med ett stenhårt fokus på kundupplevelsen tillsammans med fortsatt exekvering på de många synergier vi har inom koncernen kommer ligga till grund för att vi ska vända utvecklingen. Aller Media har en jättestark kvinnlig målgrupp som är strategiskt rätt för vår e-handel.
Hur har My Perfect Day utvecklats sedan förvärvet?
Under den första delen av räkenskapsåret var det fortfarande pandemi och restriktioner vilket påverkade My Perfect Day negativt. En stor del av deras försäljning är riktad mot festligheter och att människor ses i grupp.
Men när pandemin var över tog försäljningen fart och vi valde att göra strategiska investeringar och rekryterade Carolina Lagerwall som ny vd. Det kommer att bana väg för framtida tillväxt.
"Viss återgång till fysisk handel
Skapamer uppvisade däremot en "extremt stark försäljningstillväxt under pandemin", enligt Fredrik Blomqvist. Den starka tillväxten höll sedan i sig under första halvan av 2022. Men därefter mattades den av.
Delvis till följd av en viss återgång till fysisk handel och omvärldsfaktorer. Men även genom de stora investeringarna som gjordes vilka temporärt ledde till en nedgång i försäljning.
Vad har ni för strategi framåt för e-handeln?
Bolagen i vårt affärsområde har tydliga strategier på plats för att lyfta under kommande år. Vi har en övergripande plan för hur vi jobbar inom affärsområdet e-handel. Där ser vi ett starkt fokus på kundupplevelsen, rätt kompetenser och teknik. Tillsammans med synergier kommer vara nycklar framåt.
På frågan om det blir fler e-handelsförvärv framöver är svaret "absolut".
Vi har en aktiv förvärvsagenda och ser att det även kan vara ett bra tillfälle framåt. Vi tittar löpande på bolag där vi som långsiktig och stabil ägare kan tillföra intäktssynergier genom bland annat vår räckvidd och innehåll. Samt med våra kompetenser och resurser inom olika delar.
Vi har en tydlig plan för detta och tittar brett på förvärv men framförallt inom hobby, hälsa, hem och inredning samt skönhet.