ANNONS

E-handelsbossen ny Sverigechef för chokladjätten: "Stark och stolt"

Julia Lindberg, ny Sverigechef för Mondelez, och Martina Flemström, ny vd för Mondelez Norden

"Har omfattande erfarenhet inom livsmedelssektorn".

ANNONS

Mathems tidigare CCO, Julia Lindberg, har rekryterats som ny chef för Mondelez Sverige - bolaget bakom varumärken som Marabou, O'boy och Philadelphia färskost.

Jag ser mycket fram emot att ta över rollen som chef för Mondelez i Sverige. Som så många andra har jag alltid älskat Marabous choklad och O’boy, två av våra mest kända varumärken, säger Julia Lindberg i en kommentar.

Hon kliver in på nya jobbet just efter att Marabous nya produktionslinje för chokladkakor invigts. En satsning som Mondelez stoppat in hela 200 miljoner kronor i.

Med Mondelez senaste investering i svensk chokladtillverkning har vi alla förutsättningar att fortsätta utvecklas. Det är klart att ökade råvarupriser, inflation och andra omvärldsfaktorer är utmanande, men jag ser fram emot att ta mig an detta tillsammans med resten av teamet på Mondelez Sverige och Marabou. Efter mina första dagar kan jag konstatera att det finns en stark och stolt kultur på företaget, och jag känner mig varmt välkommen in i Marabou-familjen.

"Har djupgående kunskap"

Den tidigare Sverigechefen, Martina Flemström, går samtidigt vidare till rollen som vd för hela Mondelez Norden. Och hon ser stor potential i sin ersättare.

Julia har en djupgående kunskap och en omfattande erfarenhet av att arbeta inom livsmedelssektorn, och jag känner mig väldigt trygg med att lämna över ansvaret för Mondelez svenska verksamhet till henne. Jag är övertygad om att hon tillsammans med alla våra kollegor kommer fortsätta att utveckla Sveriges mest älskade choklad, säger hon.

Mondelez Sverige omsatte 2,8 miljarder kronor under sitt senast registrerade verksamhetsår, 2022. Man gjorde då även en vinst på 133,8 miljoner kronor.

Kritiken mot moderbolaget

Moderbolaget, Mondelez International, är en amerikansk megakoncern som tidigare fått hård kritik för att man inte lämnat Ryssland. De valde istället att separera den ryska verksamheten till en egen enhet.

Det fick till följd att Ikea, SAS och Liseberg slutade ta in godis från dem amerikanska jätten i Sverige. De har även förlorat uppdraget som kunglig hovleverantör, sedan kungahuset inte förnyat sitt avtal med bolaget.

Nils Lund
nils@ehandel.se