Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

E-handelsbossen: Därför är den polska marknaden så het

Michael Ahlén är vd för Purefun
Purefun/Pressbild
David Gustavsson
david@ehandel.se

Dela artikeln:

"Valde bort klassiska länder".

ANNONS

Idag meddelade Purefun-koncernen, som bland annat säljer sexleksaker på nätet, att den för första gången tar klivet utanför Norden. Nu ska koncernen släppa en e-handel med vuxenleksaker i Polen.

Vi ser en stor kommersiell potential på den polska marknaden. Polen är vår första lansering utanför Norden men inte den sista, kommenterar vd:n Michael Ahlen i ett pressutskick.

Vi på Ehandel bestämde oss för att ta reda på mer om satsningen i detta folkrika land.

Polen är en väldigt stor marknad, även om vi bara skulle ta en liten del med "long tail"-produkter så blir det ändå mycket order. Nu hoppas vi ta en större position än så. När vi utvärderade så valde vi bort de klassiska länderna som Tyskland, Holland, Frankrike och även UK, säger Michael Ahlen till Ehandel.

"Svårt ta en position"

Skälet är att konkurrensen på de västeuropeiska marknaden helt enkelt är för tuff, enligt vd:ns bedömning. I dessa länder finns det redan stora och starka aktörer inom sexleksaks-segmentet.

Det är väldigt svårt att ta en position där, iallafall om man vill göra det lönsamt. Vi har inget unikt att erbjuda i dessa mogna marknader mot etablerade aktörer. Det hade bara handlat om att sälja på lägsta pris mot en hög klickkostnad på Google – och med största sannolikhet med röda siffror som följd.

Finns liknande aktörer

Men även i Polen finns det redan etablerade aktörer med en liknande nisch som Purefun.

Men de är inte lika stora och dominerande, det är enklare att ta en position lönsamt. Vi kan erbjuda ett väldigt stort och brett sortiment, vi kan konkurrera med dem och leverera snabbt. Det är även enkelt att hitta polsktalande personal i Sverige, avslutar vd:n.

Dela artikeln: