CDON Groups årsredovisning visar precis som bokslutet att de omsatte 3,4 miljarder förra året. Vi får även ta del av intressanta siffror som att den genomsnittliga kundkorgen låg på 546 kronor. De skall även fått in 6 miljoner order via 172 miljoner besök. Detta ger dem en konvertering på ungefär 3,5 procent över alla butiker.
Konverteringen ser faktiskt ut att ha varit ännu högre föregående år. CDON Groups kundkorgar har dock ökat konstant i värde sedan 2007, med ett ordentligt hopp på 100 kronor mellan 2010-2011.
Siffrorna ovan finns även nedbrutna för de olika segmenten som Underhållning, Mode osv. I t.ex. Hem & Trädgård är snittvarukorgen 2696 kronor medan den i Underhållning är 433 kronor.
Den nordiska e-handelsmarknaden
CDON Group har under framtidsutsikter rotat fram lite statistik och meddelar att den nordiska e-handelsmarknaden är ungefär 6 procent av den totala detaljhandeln.
Nelly.com lanserades i Storbritannien häromdagen och där sägs e-handeln stå för 12 procent av detaljhandeln. Vi ligger alltså en bra bit efter britterna på denna front. USA:s e-handel skall enligt Center for Retail Reserach ha nått 9 procent under 2011.
Förvärv är fortfarande en del av planen
CDON Group har tidigare i år meddelat att det nu ska fokusera på befintlig verksamhet. Detta motsägs inte i redovisningen, dock verkar nya förvärv inte vara helt uträknade:
"Förvärv kommer att vara en del av strategin även framöver, både för att konsolidera befintliga marknader och för att gå in i nya segment och geografiska marknader, om än, sannolikt, inte i samma omfattning som under tidigare år."
Vi får även reda på hur företaget jobbar, utöver själva e-handelsverksamheten. Vad som händer i bakgrunden och mer ingående information om de olika webbutikerna. Vill ni veta mer om CDON Group och deras e-handelsutveckling bör ni alltså ta er till årsredovisningen omedelbart. Ni finner den här (.pdf).