Efter en liten andningspaus i september hämtade e-handeln ny fart i oktober och ökade med 7 procent, visar Svensk Handels e-handelsindikator för månaden.
Allra mest växte försäljningen av kläder och skor samt hemelektronik i webbutikerna, som ökade med 23 respektive 22 procent. På tredje plats återfanns möbler och heminredning med 20 procent.
Förra månaden såg vi en dämpad e-handelstillväxt när många vände tillbaka till arbetsplatser och fysisk butikshandel. I oktober växer dock e-handeln igen med tydliga 7 procent jämfört med förra året. Det är väldigt starka siffror, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel, i en kommentar.
Under perioden januari till oktober är e-handeln upp 16 procent jämfört med motsvarande period 2020. Så att shoppa online verkar ha givit blodad tand under pandemin.
Det var nog få som trodde på så höga tillväxttal för e-handeln i år efter rekordtillväxten under 2020. Det är dock inte så många fler i befolkningen som handlar på nätet, förklaringen till den fortsatta tillväxten är snarare fler köp och högre genomsnittliga köpbelopp bland dem som redan handlar på nätet, säger Johan Davidson.