Det väntas en enorm försäljningsökning i e-handeln under Black Week, Black Friday och julhandeln. Den värsta rusningen bör ske nu till helgen, men vi har tagit tempen på branschen redan nu, för att få en indikation om vart vi är på väg.
När vi hör av oss till logistikbolagen kan vi snabbt konstatera att man redan nu är uppe på rekordnivåer, trots att Black Week bara hunnit börja. Med undantag av vissa tjuvstarter, förstås. Hos Bring är det i alla fall fullt pådrag.
Trenden som vi sett sedan i våras med en kraftig ökning av e-handelsvolymerna håller helt klart i sig med en märkbar ökning även på peakvolymerna. Ökningen har tagit fart redan denna vecka med en volym som motsvarar mer än det dubbla mot föregående år, säger Mona Zuko, chef på Bring för B2B och e-handelstjänster i Sverige, Danmark och Finland, till Ehandel.
Vi har sedan starten av Black Week i måndags redan slagit volymrekord i flertalet produktionssiter och hos flertalet av våra kunder, detta pekar helt klart på en historiskt stor e-handelsvolym, fortsätter hon.
Hos Postnord har man sett en stadig ökning redan innan den stora shoppingfesten drog igång. Av allt att döma i samband med de åtstramade restriktionerna.
Vi har de senaste veckorna sett en tillväxt inom e-handel med 20 till 30 procent, säger Maria Ibsén, pressansvarig på Postnord.
Även hos Best Transport verkar det gå undan, för när vi ställer frågan om hur leveranstrycket varit nu inledningsvis jämfört med föregående år får vi höra kort och gott:
Väsentligt högre, från Niklas Knight, vd på Best Transport.